Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Додаток1Додаток № 1
Тема : Узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук» (урок-мандрівка) Мета : повторити та узагальнити знання про основні класи неорганічних сполук, про їх склад, назви, класифікацію, хімічні властивості неорганічних речовин різних класів ; удосконалювати навички написання хімічних формул, рівнянь реакцій та проведення дослідів; формувати ціннісне ставлення до себе. Тип уроку : урок узагальнення й систематизації знань. Хід уроку : І. Організаційний етап. (На початку уроку учні об’єднуються в дві групи за кольором квитків.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. На попередніх уроках ми ознайомилися зі складом, класифікацією, застосуванням, хімічними властивостями речовин основних класів неорганічних сполук.
Сьогодні ж ми з вами повторимо й узагальнимо цей матеріал, мандруючи у загадкову країну «Неорганію». А допоможе нам у цьому Укрзалізниця яка люб’язно погодилася надати для такої незвичної мандрівки чарівний «Хімічний експрес» з усіма зручностями. Але, насамперед, потрібно придбати квитки на поїзд. Так, як у нас чарівна подорож, то квитки сьогодні безкоштовні. У першому вагоні розташовуються учні які обрали жовтий колір, у другому – синій. Але ви знаєте, що у кожному потязі є ревізори. І у нашому «Хімічному експресі» також є ревізори, які будуть фіксувати проходження зупинок (ревізори отримують маршрутні лист и у яких фіксуватимуть досягнення учнів. Для того, щоб розпочати нашу подорож визначимо, чи знайомі ви з мешканцями «Неорганії» Станція «Хімічна» (хімічна розминка)
(Оксиди – складні речовини, утворені двома хімічними елементами, один з яких - Оксиген)
(Оксиди поділяють на основні, кислотні й амфотерні)
(Кислоти – складні речовини, які містять у своєму складі атоми Гідрогену та кислотний залишок)
(Кислоти класифікують за основністю (одноосновні, двоосновні, триосновні), за вмістом Оксигену (оксигеновмісні, безоксигенові).)
(Основи – складні речовини які містять у своєму складі атоми металічного елемента та одну або декілька гідроксогруп)
(Їх поділяють на розчинні у воді (луги) і нерозчинн у воді.)
(Солі – це складні речовини, які містять у своєму складі атоми металічного елемента з’єднані з кислотним залишком)
(Індикатори – речовини, які змініють своє забарвлення в присутності кислот або лугів) ІІІ. Узагальнення й систематизація знань. (мандрівка до країни «Неорганії») Отже, ми повторили основні поняття які необхідні для подорожі в країну «Неорганію» і починаємо нашу подорож. Зі станції «Хімічна» поїзд рушає в напрямку «Зайва». Завдання : Серед перелічених формул оберіть ту, що не належить до запропонованого класу неорганічних сполук, назвіть її. І вагон : а) MgSO4 , Zn(OH)2, FeSO4, CuCl2 б) Na2O, HCl, MgO, SO3 ІІ вагон : а) CaCO3 , NaCl , Na2O, K3PO4 б) H2O , HF , H2SO4 , HCl Поїзд рушає зі станції «Зайва» до станції «Складальна». Завдання : За допомогою «Хімічного годинника» скласти по п’ять хімічних формул, І вагон – кислот, ІІ вагон – солей. Назвати їх.
Наступна зупинка - станція «Виборна» На квитку зі зворотного боку записані завдання, які потрібно виконати, щоб дізнатися цієї станції. І вагон : Вибрати, які одноосновні кислоти розташовані на одній лінії
ІІ вагон : Вибрати, які одновалентні кислотні залишки розташовані на одній лінії
Поїзд рушає зі станції «Виборна»
Фізкультхвилинка Наступна зупинка поїзда – станція «Експериментальна». Дано три пронумеровані пробірки з невідомими речовинами. Необхідно визначити : у якій із них – кислота, у якій – основа, а в якій – вода. Запропонуйте метод розпізнавання речовин. Пригадаємо правила безпечного поводження з хімічними реактивами. Висновок : за допомогою індикаторів можна виявити кислоту, луг (тобто визначити середовище у пробірках).
«Упізнай речовину» Загадки :
Наступна зупинка «Розв’язальна». І вагон : Обчислити масову частку Силіцію в кремнеземі – SiO2 ІІ вагон : Обчислити масову частку Сульфуру в сульфур (VІ) оксиді – SO3 Наступна зупинка нашого експреса – станція «Використальна». Назвати галузі використання неорганічних речовин та за допомогою пелюсток складіть “квітку – семицвітку”. Речовини : SiO2 – річковий пісок (у будівництві та для виготовлення скла). CO2 - вуглекислий газ (для газування фруктової води) HNO3 – нітратна кислота (для добування солей, ліків, мінеральних добрив. NaOН – натрій гідроксид (у виробництві мила, паперу) NaCl – кухонна сіль (у побуті – харчова промисловість) Fe2O3 – ферум (ІІІ) оксид (для виготовлення коричневої фарби) Наступна зупинка – станція «Завершальна». Для прибуття до цієї станції виконаймо завдання : Завдання. Закінчіть рівняння поданих реакцій (зазначити тип реакції) : І вагон : 2Al + 6HCl = 2AlCl3 + 3H2 (заміщення) 2KOH + H2SO4 = K2SO4 + 2H2O (обміну) SO2 + H2O = H2SO3 (сполучення) ІІ вагон : BaO + H2O = Ba (OH)2 (сполучення) To 2H2O = 2H2 + O2 (розкладу) CaO + 2HCl = CaCl2 + H2O (обміну) Діти, нам уже час повертатися, але я загубила вашу маршрутну карту, і тепер наш поїзд не знайде зворотної дороги. Та ми зможемо собі допомогти, виконавши ланцюжок послідовних перетворень. Якщо зробимо його правильно, то від кінцевої зупинки повернемося до пункту початку нашої подорожі – станції «Хімчна» Mg MgO MgSO4 Mg(OH)2 MgCl2
2Mg + О2 = 2MgO MgO + H2SO4 = MgSO4 + H2O MgSO4 + 2NaOН = Mg(OH)2 + Na2SO4 Mg(OH)2 + 2HCl = MgCl2 + 2H2O ІV. Підсумок уроку. Наша подорож добігає кінця. Ми прибули до пункту призначення – до станції «Хімічна». На уроці ми з вами повторили основні класи неорганічних сполук, їх склад, назви, класифікацію, хімічні властивості, застосування. Продовжіть, будь–ласка, речення використовуючи «Уявний мікрофон»: «Найцікавішим на цьому уроці для мене було …». V. Домашнє завдання. Скласти прислів’я та загадки на тему «Основні класи неорганічних сполук».
Останній герой Урок – дидактична гра, 8 клас Тема: «Генетичний зв’язок між неорганічними речовинами». Мета: узагальнення знань про властивості неорганічних речовин і генетичний зв’язок між ними; розвиток інтересу учнів до хімії, активізація їх пізнавальної діяльності. Обладнання: періодична система Д.І.Менделєєва, картки із завданнями, зірочки для нагородження. Тип уроку: узагальнюючий. Форма проведення: урок-гра. Структура уроку: І. Мотивація навчальної діяльності (5 хв). ІІ. Проведення ігор (32 хв). ІІІ. Підбиття підсумків (5 хв). ІV. Домашнє завдання (3 хв). Хід уроку: І. Мотивація навчальної діяльності Ми знаходимося на острові Хімія, в печері Речовин. Знання про речовини повинні допомогти нам вибратися з неї, перебратися через річку Кислот, побудувавши міст. Останнім героєм стане той, хто першим підніметься на вершину гори Формул. Спочатку змагаються командами, потім кожен бореться за себе. Той, хто не виконав завдання, вибуває з гри. ІІ. Проведення ігор
Запитання для команд:
Той, хто дає правильну відповідь, отримує зірочку.
Загадки. У дзвонах я люблю дзвеніти, Мені ставлять пам’ятник за це І знають ім’я моє - …(Мідь) З глини я, звичайний, І до того ж сучасний, Не боюсь електроструму. Безстрашно в повітрі я лечу, Мені всі задачі по плечу. Конструкції легкі з дюралі, Не перерахувати всіх регалій. Пишаюсь я своїм ім’ям, Звусь я … (Алюмінієм.) Він з морською капустою дружить, У вигляді ліків людям служить, Знає молодий і старий народ – Коли забився – потрібен …(Йод.)
Назвіть речовини і визначте, до якого класу сполук вони належать. Яких правил безпеки потрібно дотримуватись при роботі з кислотами і лугами?
Знайди виграшний шлях у таблицях: для таблиці 1 – амфотерні оксиди, для таблиці 2 – без кисневі кислоти, для таблиці 3 – луги. Таблиця 1
Таблиця 2
Таблиця 3
Визначте, який ряд складають речовини доповніть його двома формулами. H2SO4, HNO3, H2CO3…… Cu(OH)2, NaOH, Ba(OH)2…… NaCl, KCl, FeSO4…..
Нейтральна розмова Сульфатна кислота завжди доводила Лакмус до алергічного почервоніння, причому до такого ступеня, що він змущений був звати на допомогу їдкий Натр, який нейтралізував би їх спілкування. При цьому утворювалися солі й вода, а знесилений Лакмус поступово непомітно зникав. Поясніть роль Лакмусу. Напишіть хімічну реакцію цього хімічного «спілкування».
Для того щоб перейти ріку Кислот, потрібно побудувати «місток», склавши ланцюг генетичного зв’язку. Дано речовини:
Об’єднавши їх у ланцюг, побудуйте місток через річку. Напишіть рівняння відповідних реакцій.
Піднятися на гору Формул допоможе канат, який закріплений на вершині. Але цей канат потрібно знайти, пояснивши таке перетворення:
Учитель. Це завершальний етап командних змагань. Підрахувавши зірочки, ми обираємо героїв. Тепер кожен бореться за себе. Ми на вершині гори Формул. Останнє випробування на фініші.
Гра «Квітка – семицвітна» Вписати у кожну пелюстку квітки-семицвітки формулу, в якій був би присутній елемент, що знаходиться у середині квітки, і вкажи, до якого класу речовин він належить:
ІІІ. Підбиття підсумків На сьогоднішньому занятті ми з’ясували, як ви знаєте неорганічні речовини та їх властивості. Ви умієте перетворювати речовини одного класу на речовини іншого класу. Кращий серед вас став останнім героєм. ІV. Домашнє завдання І рівень. Повторіть визначення класів неорганічних і складіть генетичний ряд речовин Ca, Ca(OH)2, CaO. Напишіть відповідні рівняння реакцій. ІІ рівень. З переліку формул випишіть формули речовин, які складають генетичний ряд: H2O, Ca, SO3, H2SO4, Ca(OH)2, Fe2O3, CaO, AlCl3, CaCl2. Напишіть рівняння відповідних реакцій. ІІІ рівень. Яка кількість речовини та маса продуктів реакції утвориться при проведенні таких перетворень: кальцій кальцій оксид кальцій гідроксид, якщо кальцій був узятий масою 80 г?
|
Пошук
Календар
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх
Друзі сайту
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||