Середа, 04.24.2024, 11:42 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Палагути Віри Володимирівни

Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання

Додаток1

Додаток № 1

 

Тема : Узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»

(урок-мандрівка)

Мета : повторити та узагальнити знання про основні класи неорганічних сполук, про їх склад, назви, класифікацію, хімічні властивості неорганічних речовин різних класів ; удосконалювати навички написання хімічних формул, рівнянь реакцій та проведення дослідів; формувати ціннісне ставлення до себе.

Тип уроку : урок узагальнення й систематизації знань.

Хід уроку :

І. Організаційний етап.

(На початку уроку учні об’єднуються в дві групи за кольором квитків.)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

На попередніх уроках ми ознайомилися зі складом, класифікацією, застосуванням, хімічними властивостями речовин основних класів неорганічних сполук.

  • Нагадайте, будь-ласка, на які класи поділяються неорганічні сполуки ? (оксиди, кислоти, основи, солі).

Сьогодні ж ми з вами повторимо й узагальнимо цей матеріал, мандруючи у загадкову країну «Неорганію». А допоможе нам у цьому Укрзалізниця яка люб’язно погодилася надати для такої незвичної мандрівки чарівний «Хімічний експрес» з усіма зручностями. Але, насамперед, потрібно придбати квитки на поїзд. Так, як у нас чарівна подорож, то квитки сьогодні безкоштовні. У першому вагоні розташовуються учні які обрали жовтий колір, у другому – синій. Але ви знаєте, що у кожному потязі є ревізори. І у нашому «Хімічному експресі» також є ревізори, які будуть фіксувати проходження зупинок (ревізори отримують маршрутні лист и у яких фіксуватимуть досягнення учнів.

Для того, щоб розпочати нашу подорож визначимо, чи знайомі ви з мешканцями «Неорганії»

Станція «Хімічна» (хімічна розминка)

  • Які речовини називають оксидами ?

(Оксиди – складні речовини, утворені двома хімічними елементами, один з яких -  Оксиген)

  • Як класифікуються оксиди ?

(Оксиди поділяють на основні, кислотні й амфотерні)

  • Які речовини називаються кислотами ?

(Кислоти – складні речовини, які містять у своєму складі атоми Гідрогену та кислотний залишок)

  • Як класифікують кислоти ?

(Кислоти класифікують за основністю (одноосновні, двоосновні, триосновні), за вмістом Оксигену (оксигеновмісні, безоксигенові).)

  • Що таке основи ?

(Основи – складні речовини які містять у своєму складі атоми металічного елемента та одну або декілька гідроксогруп)

  • За якою ознакою класифікують основи ?

(Їх поділяють на розчинні у воді (луги) і нерозчинн у воді.)

  • Що таке солі ?

(Солі – це складні речовини, які містять у своєму складі атоми металічного елемента з’єднані з кислотним залишком)

  • Які речовини називаються індикаторами ?

(Індикатори – речовини, які змініють своє забарвлення в присутності кислот або лугів)

ІІІ. Узагальнення й систематизація знань. (мандрівка до країни «Неорганії»)

 Отже, ми повторили основні поняття які необхідні для подорожі в країну «Неорганію» і починаємо нашу подорож. Зі станції «Хімічна» поїзд рушає в напрямку «Зайва». 

Завдання : Серед перелічених формул оберіть ту, що не належить до запропонованого класу неорганічних сполук, назвіть її.

І вагон :

 а) MgSO4 , Zn(OH)2, FeSO4, CuCl2

 б) Na2O, HCl, MgO, SO3

ІІ вагон :

 а) CaCO3 , NaCl , Na2O, K3PO4

 б) H2O , HF , H2SO4 , HCl

Поїзд рушає зі станції «Зайва» до станції «Складальна».

Завдання : За допомогою «Хімічного годинника» скласти по п’ять хімічних формул, І вагон – кислот, ІІ вагон – солей. Назвати їх.

Наступна зупинка - станція «Виборна»

На квитку зі зворотного боку записані завдання, які потрібно виконати, щоб дізнатися цієї станції.

І вагон : Вибрати, які одноосновні кислоти розташовані на одній лінії

HBr HCl HI
H2SO4 H3PO4 HNO3
H2S H2SiO3 H2CO3

ІІ вагон : Вибрати, які одновалентні кислотні залишки розташовані на одній лінії

NO3 S CO3
PO4 I SO3
SO4 SiO3 Br

Поїзд рушає зі станції «Виборна»

 

Фізкультхвилинка

Наступна зупинка поїзда – станція «Експериментальна».

Дано три пронумеровані пробірки з невідомими речовинами. Необхідно визначити : у якій із них – кислота, у якій – основа, а в якій – вода. Запропонуйте метод розпізнавання речовин.

         Пригадаємо правила безпечного поводження з хімічними реактивами.

Висновок : за допомогою індикаторів можна виявити кислоту, луг (тобто визначити середовище у пробірках).

 

Індикатор Кислота Вода Луг
Лакмус Червоний Фіолетовий Синій
Метилоранж Рожевий Оранжевий Жовтий

«Упізнай речовину»

Загадки :

  • Я найлегший за усіх, ти без мене – ані кроку, а як з киснем я зійдусь, то отримаєш вологу. (Водень)
  • Я з металами стою, хоч м’який, мов масло. Жовтим полум’ям горю й довго не погасну. Я поширений доволі : в соді, склі, кухонній солі. (Натрій)
  • Він з морською капустою дружить, у вигляді ліків людям служить, знає молодий і старий народ, коли забився – потрібен … (Йод)
  • Наш улюблений оксид, має він прозорий вид ! Влітку -  спрагу він знімає, гарно бруд скрізь вимиває. (Вода)
  • Срібно – білий активний метал, і повітря боїться він дуже. Є у грунті, у наших кістках і у водах підземних потужних, є він в наших зубах білосніжних, а тому він метал дивовижний. (Кальцій)
  • Він легкий у каструлях наших, де ми варим суп чи кашу, в літаках сріблясто – білих, потужних, але легкокрилих. Він срібний, наче сніг чи іній, і зветься гарно - …(Алюміній)
  • Що за чиж на чорнім полі креслить носом білий слід ? (Крейда)
  • Біле як сніг, в пошані у всіх, подобаюсь вам на шкоду зубам. (Цукор)

Наступна зупинка «Розв’язальна».

І вагон : Обчислити масову частку Силіцію в кремнеземі – SiO2

ІІ вагон : Обчислити масову частку Сульфуру в сульфур (VІ) оксиді – SO3

Наступна зупинка нашого експреса – станція «Використальна».

Назвати галузі використання неорганічних речовин та за допомогою пелюсток складіть “квітку – семицвітку”.

Речовини : SiO– річковий пісок (у будівництві та для виготовлення скла).

CO2  - вуглекислий газ (для газування фруктової води)

HNO– нітратна кислота (для добування солей, ліків, мінеральних добрив.

NaOН – натрій гідроксид (у виробництві мила, паперу)

NaCl – кухонна сіль (у побуті – харчова промисловість)

Fe2O– ферум (ІІІ) оксид (для виготовлення коричневої фарби)

Наступна зупинка – станція «Завершальна».

Для прибуття до цієї станції виконаймо завдання :

Завдання. Закінчіть рівняння поданих реакцій (зазначити тип реакції) :

І вагон : 2Al + 6HCl = 2AlCl+ 3H(заміщення)

              2KOH + H2SO4 = K2SO4 +  2H2O (обміну)

              SO2 + H2O = H2SO(сполучення)

ІІ вагон : BaO + H2O = Ba (OH)(сполучення)

                          To

               2H2O = 2H+ O(розкладу)

               CaO + 2HCl = CaCl+ H2O (обміну)

Діти, нам уже час повертатися, але я загубила вашу маршрутну карту, і тепер наш поїзд не знайде зворотної дороги. Та ми зможемо собі допомогти, виконавши ланцюжок послідовних перетворень. Якщо зробимо його правильно, то від кінцевої зупинки повернемося до пункту початку нашої подорожі – станції «Хімчна»

Mg  MgO  MgSO4   Mg(OH)2   MgCl2

 

2Mg + О= 2MgO

MgO + H2SO= MgSO4 + H2O

MgSO4 + 2NaOН = Mg(OH)2 + Na2SO4

Mg(OH)2 + 2HCl = MgCl2 + 2H2O

ІV. Підсумок уроку.

Наша подорож добігає кінця. Ми прибули до пункту призначення – до станції «Хімічна». На уроці ми з вами повторили основні класи неорганічних сполук, їх склад, назви, класифікацію, хімічні властивості, застосування.

Продовжіть, будь–ласка, речення використовуючи «Уявний мікрофон»: «Найцікавішим на цьому уроці для мене було …».

V. Домашнє завдання.

Скласти прислів’я та загадки на тему «Основні класи неорганічних сполук».

 

Останній герой

Урок – дидактична гра, 8 клас

Тема: «Генетичний зв’язок між неорганічними речовинами».

Мета: узагальнення знань про властивості неорганічних речовин і генетичний зв’язок між ними; розвиток інтересу учнів до хімії, активізація їх пізнавальної діяльності.

Обладнання: періодична система Д.І.Менделєєва, картки із завданнями, зірочки для нагородження.

Тип уроку: узагальнюючий.

Форма проведення: урок-гра.

Структура уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності (5 хв).

ІІ. Проведення ігор (32 хв).

ІІІ. Підбиття підсумків (5 хв).

ІV. Домашнє завдання (3 хв).

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності                        

Ми знаходимося на острові Хімія, в печері Речовин. Знання про речовини повинні допомогти нам вибратися з неї, перебратися через річку Кислот, побудувавши міст. Останнім героєм стане той, хто першим підніметься на вершину гори Формул. Спочатку змагаються командами, потім кожен бореться за себе. Той, хто не виконав завдання, вибуває з гри.

ІІ. Проведення ігор

  1. У печері речовин

Запитання для команд:

  1. На які групи діляться речовини?
  2. На які групи діляться прості речовини?
  3. На які класи діляться складні речовини?

Той, хто дає правильну відповідь, отримує зірочку.

  1. Гра «Упізнай речовину»

Загадки.

У дзвонах я люблю дзвеніти,

Мені ставлять пам’ятник за це

І знають ім’я моє - …(Мідь)

З глини я, звичайний,

І до того ж сучасний,

Не боюсь електроструму.

Безстрашно в повітрі я лечу,

Мені всі задачі по плечу.

Конструкції легкі з дюралі,

Не перерахувати всіх регалій.

Пишаюсь я своїм ім’ям,

Звусь я … (Алюмінієм.)

Він з морською капустою дружить,

У вигляді ліків людям служить,

Знає молодий і старий народ –

Коли забився – потрібен …(Йод.)

  1. Робота з картками NaI, SO2,  Ca(OH)2, H2SO4,  NaOH,  CO2.

Назвіть речовини і визначте, до якого класу сполук вони належать.

Яких правил безпеки потрібно дотримуватись при роботі з кислотами і лугами?

  1. Гра «Хрестики-нулуки»

Знайди виграшний шлях у таблицях: для таблиці 1 – амфотерні оксиди, для таблиці 2 – без кисневі кислоти, для таблиці 3 – луги.

Таблиця 1

Na2O CaO ZnO
SO2 CO2 Al2O3
K2O Fe2O3 Cr2O3

 

 Таблиця 2
HCl HI H2CO3
H2SO4 HBr H2SiO3
HNO3 H2S H3PO4

Таблиця 3

KOH NaOH Ba(OH)2
Ca(OH)2 Cu(OH)2 LiOH
Fe(OH)2 Al(OH)3 Zn(OH)2

 

  1. Гра «Заверши логічний ряд»

Визначте, який ряд складають речовини доповніть його двома формулами.

H2SO4, HNO3, H2CO3……

Cu(OH)2, NaOH, Ba(OH)2……

NaCl, KCl, FeSO4…..

  1. Ріка Кислот. Цікаві історії.

Нейтральна розмова

Сульфатна кислота завжди доводила Лакмус до алергічного почервоніння, причому до такого ступеня, що він змущений був звати на допомогу їдкий Натр, який нейтралізував би їх спілкування. При цьому утворювалися солі й вода, а знесилений Лакмус поступово непомітно зникав. Поясніть роль Лакмусу. Напишіть хімічну реакцію цього хімічного «спілкування».

  1. Гра «Побудуй місток»

Для того щоб перейти ріку Кислот, потрібно побудувати «місток», склавши ланцюг генетичного зв’язку. Дано речовини:

  1. Ca, CaSO4, CaO, Ca(OH)2;
  2. Na, NaOH, NaCl, Na2O;
  3. P H3POK3POP2O5

Об’єднавши їх у ланцюг, побудуйте місток через річку. Напишіть рівняння відповідних реакцій.

  1. У підніжжя гори Формул

Піднятися на гору Формул допоможе канат, який закріплений на вершині.

Але цей канат потрібно знайти, пояснивши таке перетворення:

  1. Метал     основний оксид    основа
  2. Неметал     кислотний оксид     кислота
  3. Na    Na2O    NaOH
  4. S     SO    H2SO2   

Учитель. Це завершальний етап командних змагань. Підрахувавши зірочки, ми обираємо героїв. Тепер кожен бореться за себе. Ми на вершині гори Формул. Останнє випробування на фініші.

  1. Фініш

Гра «Квітка – семицвітна»

Вписати у кожну пелюстку квітки-семицвітки формулу, в якій був би присутній елемент, що знаходиться у середині квітки, і вкажи, до якого класу речовин він належить:

                                     

ІІІ. Підбиття підсумків

На сьогоднішньому занятті ми з’ясували, як ви знаєте неорганічні речовини та їх властивості. Ви умієте перетворювати речовини одного класу на речовини іншого класу. Кращий серед вас став останнім героєм.

ІV. Домашнє завдання

І рівень. Повторіть визначення класів неорганічних і складіть генетичний ряд речовин Ca, Ca(OH)2,  CaO. Напишіть відповідні рівняння реакцій.

ІІ рівень. З переліку формул випишіть формули речовин, які складають генетичний ряд: H2O,  Ca,  SO3,  H2SO4, Ca(OH)2,  Fe2O3, CaO,  AlCl3,  CaCl2.

Напишіть рівняння відповідних реакцій.

ІІІ рівень. Яка кількість речовини та маса продуктів реакції утвориться при проведенні таких перетворень: кальцій       кальцій оксид     кальцій гідроксид, якщо кальцій був узятий масою 80 г?

 

Картинки по запросу анимированные флаги gif
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Календар свят і подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх

Динамічна періодична система


Гра "Таблиця Менделєєва"


Електронна будова атома


Гра "Молекули-двійники"


Гра "Знайди хіміка"


Copyright MyCorp © 2024
uCoz