Четвер, 04.18.2024, 10:42 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Палагути Віри Володимирівни

Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання

Оксиди

Тема : Класифікація неорганічних речовин. Оксиди : поняття, склад і назви, будова і фізичні властивості, поширеність у природі (8 клас)

Мета :  повторити знання учнів про класифікацію простих речовин із курсу 7 класу;

дати поняття про класи складних речовин, зокрема з’ясувати склад, будову та фізичні властивості оксидів;

удосконалити вміння учнів складати формули бінарних сполук на прикладі оксидів та утворювати їх назви за сучасною українською номенклатурою;

розглянути поширеність оксидів у природі;

розвивати вміння аналізувати та систематизувати інформацію;

формувати ціннісне ставлення до себе.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

Хід уроку :

І. Організаційний етап.

(привітання, перевірка готовності учнів до уроку)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Розповідь вчителя.

У повсякденному житті ми з вами зустрічаємося з безліччю різних речовин. Всі ці речовини мають хімічну природу, але різні за будовою та властивостями. Учені систематизували та класифікували знання про різні речовини, а як саме вони класифіковані ми з вами розглянемо в темі «Основні класи неорганічних сполук». На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з класифікацією та одним із класів – «Оксиди».

(зачитується тема, мета та цілі уроку)

Оксиди, відомо, - бінарні сполуки :

В них два елемента взялися за руки,

Їх міцно зв’язали хімічні зв’язки.

У парі в реакцію йдуть залюбки.

Їм різні властивості дарує природа :

Вони полюбляють в реакції воду,

Утворюють солі, основи, кислоти,

Їх треба вивчати !

Отож до роботи!

Роботу почнемо всі ми негайно!

Оксидам формулу створимо загальну :ЕхОу !

2. Виконання вправ.

Завдання :

  • «Спробуймо пригадати».

Складіть формули оксидів за валентністю елементів

(учень заповнює таблицю, записану на дошці.)

Формули оксидів :

Символи елементів Н Мg P(v) Zn Fe (ІІІ)
О          

Бесіда : щоб скласти хімічну формулу сполуки ви використовували поняття «валентність». А що ж таке валентність? Та як ви розумієте поняття «хімічна формула»?

  • «Спробуймо розпізнати серед запропонованих формул оксиди».

(схема зображена на мультимедійній дошці.)

Закресліть однією лінією три формули оксидів по горизонталі, по вертикалі або по діагоналі :

  1.  
Fe Zn H2O
Cu2O SO2 MgO
NaCl Mg Fe2O3

б.

Al2O3 ZnO O2
Al(OH)3 P2O3 H2SO4
H2S N2O5 CaO

 

  ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь вчителя.

У 7-му класі ви одержали знання про оксиди як бінарні сполуки. Сьогодні на уроці ми поглибимо ці знання, розглянувши місце оксидів у класифікації складних неорганічних сполук, їх склад, поширення у природі та назви за сучасною українською номенклатурою.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Ви вже ознайомилися з поділом речовин на неорганічні та органічні. Вам відомо, що неорганічні  поділяються на прості і складні речовини.

Бесіда : Які речовини називають простими, а які складними?

 Щоб закінчити повну класифікацію речовин, попрацюйте з підручником і допишіть у зошити схему.

(робота з підручником).

Сьогодні ми детально вивчатимемо клас оксидів.

Оксиди – це складні речовини, до складу яких входять два елементи, одним з яких є Оксиген. Загальна формула оксидів : ЕхОу.

Розповідь вчителя.

          Усі оксиди об’єднуються в один клас – групу речовин із подібним складом і будовою. Але навіть у межах одного класу оксиди мають різні властивості.

Оксиди, яким відповідають основи (незалежно від того, реагують з водою чи ні) називаються основними.

Оксиди, яким відповідають кислоти (незалежно від того, реагують з водою чи ні) називаються кислотними.

Оксиди, які здатні виявляти кислотні або основні властивості залежно від природи сполуки, з якою вона взаємодіє, називаються амфотерними.

Зі складом і класифікацією ми ознайомилися. А які були в них назви? Як називають їх тепер? Виходячи з назви оксиду досить легко скласти його хімічну формулу. Для цього використовують певний алгоритм.

  1. Записуємо символи елементів і надписуємо їх валентність (символ Оксигену завжди пишеться на другому місці) :

  V ІІ                           ІІІ ІІ

 PO;                  AlO.

  1. Обчислюємо найменше спільне кратне для значень валентностей елементів : V і ІІ = 10;  ІІІ і ІІ = 6.
  2. Число атомів елемента дорівнює відношенню найменшого спільного кратного до його валентності – 10 : V = 2 (Р), 10 : ІІ = 5 (О); 6 : ІІІ = 2 (Аl), 6: ІІ = 3 (О).
  3. Записуємо індекси після символів елементів : 

 V    ІІ                            ІІІ    ІІ

 P2O5;                Al2O3.

Пояснення вчителя.

Отже, кожен оксид має тривіальну назву і назву за сучасною номенклатурою, остання з яких складається із назви елемента, його валентності, якщо вона змінна (римська цифра в дужках) і слова «Оксид», наприклад :

  • Вуглекислий газ – СО2 – карбон (ІV) оксид.
  • Негашене вапно – СаО – кальцій оксид.

Робота з підручником.

Учні ознайомлюються в підручнику з таблицею «Назви оксидів» та фізичними властивостями оксидів.

Демонстрація.

Розглядають зразки оксидів, які зображено на мультимедійній дошці та в роздатковій колекції «Оксиди» на партах.

(занотовують відомості про фізичні властивості оксидів у зошити).

Поширеність оксидів у природі та їх використання

Оксиди є досить поширеними у природі сполуками. В природі існує близько трьохсот оксидів. Вони зустрічаються : у літосфері, атмосфері, гідросфері, (SiO2 – силіцій (ІV) оксид, Fe2O3 –ферум (ІІІ) оксид, СО2 – карбон (ІV) оксид).

Бесіда : як ви вважаєте, який оксид є найпоширенішим в природі ? Найпоширенішим оксидом є вода (Н2О). Гідроген оксид – вода – завжди присутня у повітрі в газуватому стані, з’являється завдяки випаровуванню води з різноманітних водоймищ та після дощів. Вода в повітрі обумовлює вологість повітря, і коли її кількість велика для даної температури, газувата вода перетворюється на рідку і випадає у вигляді роси або дощу. Велике значення вода має в житті людини, рослин і тварин. Її широко використовують у побуті та промисловості.  Саме про воду складено багато загадок, приказок, віршів, прислів’їв, висловів. Наприклад :

  • «Воді була дана чудодійна влада – стати соком життя на землі». (Леонардо да Вінчі).
  • «Життя – це особлива колоїдна водна система, особливе царство природних вод». (В.І.Вернадський).

Багато оксидів є шкідливими, наприклад :

  • Нітроген (ІV) оксид - (NO2) – отруйний, його ще називають «лисячий хвіст» через забарвлення. Часто він додає кольору диму, що виділяється з труб на металургійному виробництві.
  • Карбон (ІІ) оксид - (СО) – дуже отруйний. Утворює стійку сполуку з гемоглобіном крові, внаслідок чого кров втрачає властивість переносити кисень в організмі, і настає кисневе голодування. У людини з’являються сильний головний біль, нудота, вона може знепритомніти і навіть померти!

Робота з підручником (учні самостійно ознайомлюються з властивостями деяких оксидів).

V. Закріплення та узагальнення знань.

Завдання :

1. Складіть рівняння реакцій сполучення між простими речовинами, під час яких утворюються оксиди : CO2, Al2O3, MgO, P2O5, Na2O.

  1. Скласти формули оксидів та дати назву оксидам.

     

  1. У якому з оксидів Феруму – ферум (ІІІ) оксиді – Fe2O3 чи ферум (ІІ) оксиді – FeO – більше Оксигену?

VІ. Домашнє завдання.

Вивчити § 5,6; виконати завдання1-4 (ст. 40), підготувати короткі повідомлення на теми «Застосування та поширення оксидів у природі».

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

Картинки по запросу анимированные флаги gif
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Календар свят і подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх

Динамічна періодична система


Гра "Таблиця Менделєєва"


Електронна будова атома


Гра "Молекули-двійники"


Гра "Знайди хіміка"


Copyright MyCorp © 2024
uCoz