Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
ОксидиТема : Класифікація неорганічних речовин. Оксиди : поняття, склад і назви, будова і фізичні властивості, поширеність у природі (8 клас) Мета : повторити знання учнів про класифікацію простих речовин із курсу 7 класу; дати поняття про класи складних речовин, зокрема з’ясувати склад, будову та фізичні властивості оксидів; удосконалити вміння учнів складати формули бінарних сполук на прикладі оксидів та утворювати їх назви за сучасною українською номенклатурою; розглянути поширеність оксидів у природі; розвивати вміння аналізувати та систематизувати інформацію; формувати ціннісне ставлення до себе. Тип уроку : вивчення нового матеріалу. Хід уроку : І. Організаційний етап. (привітання, перевірка готовності учнів до уроку) ІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Розповідь вчителя. У повсякденному житті ми з вами зустрічаємося з безліччю різних речовин. Всі ці речовини мають хімічну природу, але різні за будовою та властивостями. Учені систематизували та класифікували знання про різні речовини, а як саме вони класифіковані ми з вами розглянемо в темі «Основні класи неорганічних сполук». На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з класифікацією та одним із класів – «Оксиди». (зачитується тема, мета та цілі уроку) Оксиди, відомо, - бінарні сполуки : В них два елемента взялися за руки, Їх міцно зв’язали хімічні зв’язки. У парі в реакцію йдуть залюбки. Їм різні властивості дарує природа : Вони полюбляють в реакції воду, Утворюють солі, основи, кислоти, Їх треба вивчати ! Отож до роботи! Роботу почнемо всі ми негайно! Оксидам формулу створимо загальну :ЕхОу ! 2. Виконання вправ. Завдання :
Складіть формули оксидів за валентністю елементів (учень заповнює таблицю, записану на дошці.) Формули оксидів :
Бесіда : щоб скласти хімічну формулу сполуки ви використовували поняття «валентність». А що ж таке валентність? Та як ви розумієте поняття «хімічна формула»?
(схема зображена на мультимедійній дошці.) Закресліть однією лінією три формули оксидів по горизонталі, по вертикалі або по діагоналі :
б.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Розповідь вчителя. У 7-му класі ви одержали знання про оксиди як бінарні сполуки. Сьогодні на уроці ми поглибимо ці знання, розглянувши місце оксидів у класифікації складних неорганічних сполук, їх склад, поширення у природі та назви за сучасною українською номенклатурою. ІV. Вивчення нового матеріалу. Ви вже ознайомилися з поділом речовин на неорганічні та органічні. Вам відомо, що неорганічні поділяються на прості і складні речовини. Бесіда : Які речовини називають простими, а які складними? Щоб закінчити повну класифікацію речовин, попрацюйте з підручником і допишіть у зошити схему. (робота з підручником).
Сьогодні ми детально вивчатимемо клас оксидів. Оксиди – це складні речовини, до складу яких входять два елементи, одним з яких є Оксиген. Загальна формула оксидів : ЕхОу. Розповідь вчителя. Усі оксиди об’єднуються в один клас – групу речовин із подібним складом і будовою. Але навіть у межах одного класу оксиди мають різні властивості.
Оксиди, яким відповідають основи (незалежно від того, реагують з водою чи ні) називаються основними. Оксиди, яким відповідають кислоти (незалежно від того, реагують з водою чи ні) називаються кислотними. Оксиди, які здатні виявляти кислотні або основні властивості залежно від природи сполуки, з якою вона взаємодіє, називаються амфотерними. Зі складом і класифікацією ми ознайомилися. А які були в них назви? Як називають їх тепер? Виходячи з назви оксиду досить легко скласти його хімічну формулу. Для цього використовують певний алгоритм.
V ІІ ІІІ ІІ PO; AlO.
V ІІ ІІІ ІІ P2O5; Al2O3. Пояснення вчителя. Отже, кожен оксид має тривіальну назву і назву за сучасною номенклатурою, остання з яких складається із назви елемента, його валентності, якщо вона змінна (римська цифра в дужках) і слова «Оксид», наприклад :
Робота з підручником. Учні ознайомлюються в підручнику з таблицею «Назви оксидів» та фізичними властивостями оксидів. Демонстрація. Розглядають зразки оксидів, які зображено на мультимедійній дошці та в роздатковій колекції «Оксиди» на партах. (занотовують відомості про фізичні властивості оксидів у зошити).
Поширеність оксидів у природі та їх використання Оксиди є досить поширеними у природі сполуками. В природі існує близько трьохсот оксидів. Вони зустрічаються : у літосфері, атмосфері, гідросфері, (SiO2 – силіцій (ІV) оксид, Fe2O3 –ферум (ІІІ) оксид, СО2 – карбон (ІV) оксид). Бесіда : як ви вважаєте, який оксид є найпоширенішим в природі ? Найпоширенішим оксидом є вода (Н2О). Гідроген оксид – вода – завжди присутня у повітрі в газуватому стані, з’являється завдяки випаровуванню води з різноманітних водоймищ та після дощів. Вода в повітрі обумовлює вологість повітря, і коли її кількість велика для даної температури, газувата вода перетворюється на рідку і випадає у вигляді роси або дощу. Велике значення вода має в житті людини, рослин і тварин. Її широко використовують у побуті та промисловості. Саме про воду складено багато загадок, приказок, віршів, прислів’їв, висловів. Наприклад :
Багато оксидів є шкідливими, наприклад :
Робота з підручником (учні самостійно ознайомлюються з властивостями деяких оксидів). V. Закріплення та узагальнення знань. Завдання : 1. Складіть рівняння реакцій сполучення між простими речовинами, під час яких утворюються оксиди : CO2, Al2O3, MgO, P2O5, Na2O.
VІ. Домашнє завдання. Вивчити § 5,6; виконати завдання1-4 (ст. 40), підготувати короткі повідомлення на теми «Застосування та поширення оксидів у природі». VІІ. Підбиття підсумків уроку. |
Пошук
Календар
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх
Друзі сайту
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||