П`ятниця, 03.29.2024, 5:25 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Палагути Віри Володимирівни

Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання

Хімічні перегони

Позакласний захід з хімії (10 клас)

Тема: Хімічні перегони

Мета: поглибити і перевірити знання учнів з хімії; розвивати вміння логічно та творчо мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; формувати активну творчу діяльність учнів; виховувати почуття відповідальності, колективізму, впевненості в своїх силах.

Обладнання і матеріали: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, роздатковий матеріал (картки із завданнями), грамоти для визначення переможців

Форма роботи:хімічнийтурнір

Організація підготовки й проведення заходу:

  • Формування  двох  команд  по 12 учасників(турнір проводиться між учнями  10 класу).
  • Підбір та формулювання турнірних завдань командам.
  • Повідомлення домашніх завдань учням:

- придумати назву команди та девіз на хімічну тематику

- зробити емблему команди;

Хід турніру:

Вступне слово вчителя

Ми раді бачити вас на нашому турнірі “Хімічні перегони ”.

Починаючи з 7 класу, ви подорожуєте по цій дивній країні таємниць і загадок. Хімія – дивна наука. З одного боку, вона дуже конкретна й має справу з незліченними корисними й шкідливими речовинами навколо нас і усередині нас. Тому хімія потрібна всім: кухареві, шоферові, садівникові, будівельникові. З іншого боку, ця наука досить абстрактна: вона вивчає дрібні частинки, які не побачиш у найдужчий мікроскоп, розглядає громіздкі формули й складні закони.

Хімія – це наука, що вміє творити чудеса.

- це зліт фантазії й думки

-це й алхімік у своїй келії

- це й власник життя таємниці

- це Ломоносов, Менделєєв

- і, звичайно, для вас серед них залишилося місце.

Здається ще зовсім недавно

Ніхто із людей і не знав

Що із сірого каменю

Можливо добути метал

 

Що звичайний пісок під ногами

Вогонь перетворює в скло

Важко тепер уявити

Що це було дуже давно

 

Збігають роки за роками

За віком проноситься вік

І скільки знань і здобутків

Зумів назбирати чоловік

Енергія атома як покорилась

Що затаїлась в віках

Склад ядер міняти навчилась

Хімія в наших руках

 

Чи казка для нашої днини

З вугілля добути капрон

Гарний каракуль з ялини

з газів – нарядний нейлон

 

І тонше ніж павутина

Навчилися ми добувать

Їз ялинкової деревини

Шовкову блискучу прядь

 

Вперед подивившись,

Назад озирнувшись

Великий пройдено шлях

І цій науці – яскравою зіркою

Бажаєм завжди не згасать

  

Роль хімії помітніша з роками

І треба безліч вирішить завдань

Росте число хімічних цих заводів

І хімія – це ключ до знань

 

Газ неон крізь туман прокладає

Кораблям їх шляхи до причалу

Зі спиртів каучук добуваєм

Витісняють пласмаси метал

 

І хімію повсюди вбачаєм

Жовтіє листя або дощ їде

Плоди солодкі на деревах дозрівають

І на галявинах трава росте.

 

Щоби пілоти високо літали

І космонавти шлях додому знали

Нам молодим без хімії сутужно

Давайте з нею житии дружно.

 

Розпочинаємо  турнір «Хімічні перегони». До участі в грі запрошуються команди.

Представлення команд.

Представлення журі.

Умови гри:

  • Гра складається з 6 раундів.
  • За кожне правильно виконане завдання ви будете отримувати бали. Виграє команда, отримає більшу кількість даних.

І раунд

Розминка

(Вчитель по черзі задає загадки учням з різних команд За правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо відповіді немає – відповідає інша команда.)

Хімічні загадки

Я отруйний газ зелений.

Дивні звички є у мене:

Всім задуху дарувати

І мікробів убивати.

Різнокольоровий килим

Після мене стане білим.

Родичів відомих маю:

Сіль, що миттю вибухає,

П'ять кислот, вапно...

Доволі. Я живу в кухонній солі.

Чую відповідей хор.

Що моє імення....

(Хлор)

 

Я метал м'який, та знайте:

До води не підпускайте,

Бо у неї опущусь,

До поверхні піднімусь,

Пробіжуся і зникаю,

Газ доверху випускаю.

А ще чую звідусіль:

«Поклади у страву сіль!»

Сіль кухонну, бо із нею

Здавна ми були ріднею.

(Натрій)

 

Я в сполуках органічних

І у газах вулканічних,

Утворив найлегший газ,

Що горючий водночас.

У небесную блакить

Зонд зі мною полетить.

Як зустрінусь з киснем, враз

Вибух – це гримучий газ.

Потекло щось? Не біда.

Це з'явилася вода.

Я й відновник добрий теж.

Може, ти мене назвеш?

(Гідроген, водень)

 

Я срібляста, я рухлива,

Та, по правді, нещаслива.

З киснем стрінусь – червонію,

Дуже я ніяковію.

Незлюбили мене люди,

Зло в мені вбачають всюди.

Розіллюсь – зберуть ущерть,

Бо мої пари – то смерть, їм не стану докоряти,

Спробую допомагати.

Й добру маю я натуру,

Міряю  температуру.

                                  (Меркурій, ртуть)

 

 

ІІ раунд

Гімнастика розуму

Учитель: починаємо IІ раунд нашої гри за назвою “Гімнастика розуму”.

Командам по-черзі буде зачитано п'ять підказок. Після кожної підказки дається час (60 с), щоб команда обговорили та дала відповідь. Якщо команда дала правильну відповідь уже після першої підказки, вона отримує 5 балів, після другої — 4 бали і т. д. Якщо і після п’ятої підказки відповіді немає – команда-суперник може отримати 1 бал, давши правильну відповідь.

(Підказки підібрані таким чином, щоб на першому місці стояло складніше запитання, яке перевіряє ерудованість учнів і контролює їхні знання. П'ята підказка повинна бути зовсім простою, щоб кожна команда, навіть зовсім слабка, усе ж дала відповідь на запитання.)

I

1. У 1890 р. він став причиною загибелі екіпажу океанського парусника «Мальборо». Корабель не отримав ніяких пошкоджень, але, втративши керування, блукав в океані.

2. Він став причиною масових самогубств китів (кити викидалися на берег).

3. Він входить до складу вулканічних газів.

4. Його вміст у навколишньому середовищі — своєрідний еталон для порівняння забруднення атмосфери різних міст, а також для встановлення ступеня отруйності вихлопних газів автомобілів.

5. При отруєнні ним наступає кисневе голодування тканин, а особливо клітин центральної нервової системи.

(Карбон(ІІ) оксид (чадний газ).)

II

1. Агат, онікс, халцедон, опал, кристаліт—мінерали, які він утворює.

2. Першою зброєю й одночасно знаряддям праці доісторичної людини був матеріал, який складався, головним чином з нього.

3. Він має шкідливу біологічну дію на людину: викликає такі захворювання, як силікоз і утворення каменів у нирках.

4. У земній корі його масова частка становить близько 90 %.

5. У наші дні з нього виготовляють цемент, скло, кришталь, тонку кераміку.

(Силіцій оксид (кремнезем).)

III

1. Він займає п'яте місце за поширеністю у Всесвіті: на кожні 100 000 атомів на його долю припадає 15. Космологи вважають, що він з'явився в числі перших елементів Всесвіту.

2. За поширеністю на Землі він знаходиться в кінці другого десятка елементів (у земній корі його міститься лише 0,04 %, причому основна частина зосереджена в атмосфері).

3. У рідкому стані він застосовується в кріогенній техніці.

4. У газоподібному стані його використовують у ме¬талургії для створення інертного середовища.

5. Своєю назвою він зобов'язаний французько¬му вченому А. Лавуазьє, який відродив напівзабутий термін, вважаючи, що він у перекладі з давньогрецької означає «безжиттєвий».

(Нітроген (азот).)

 

IV

1. В організмі людини його міститься близько 3 г, із них близько 2 г — у крові.

2. За поширенням у земній корі він поступається лише Оксигену, Силіцію й Алюмінію.

3. Спочатку єдиним джерелом його добування були метеорити, що впали на Землю. Вони містили його в чистому вигляді.

4. Первісна людина стала використовувати знаряддя з нього за декілька тисячоліть до н. е.

5. На його честь в історії названо вік.

(Ферум (залізо).)

V

1. У газоподібному вигляді він викликає сильне подразнення, особливо очей і дихальної системи. У рідкому вигляді викликає серйозні опіки шкіри.

2. Він входить до складу деяких (досить відомих) гербіцидів, інсектицидів, пестицидів.

3. Його отримують, головним чином, у результаті електролізу солей.

4. Війська Антанти й німецькі війська застосовували його в бойових діях під час Першої світової війни.

5. Його використовують для дезінфекції води.

(Хлор.)

VI

1. Занепад і розпад Римської Імперії (на думку деяких учених) були зумовлені отруєнням йонами цієї речовини.

2. Раніше його додавали в погане вино для покращення смаку.

3. У часи Древнього Риму його широко використовували для виготовлення кухонної узварі, водопровідних труб, монет, гир.

4. Зараз він використовується для виготовлення покрівельного матеріалу, оболонки кабелю, в акумуляторах. Його солі використовують у виробництві фарби, а сполуки, що його містять, застосовують як антидетонаційну присадку до бензину.

5. Найпоширеніший припій є сплавом олова із цим металом.

(Плюмбум (свинець).)

III раунд

Вірю – не вірю

Вчитель по-черзі зачитує деякі факти кожній команді. Вони, порадившись, відповідають чи вірять вони цьому чи ні. За правильну відповідь – 1 бал.

І команда

1)     У 1870 році комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію  одного хіміка називати сполуки за тим самим зразком, за яким утворилися  імена, по-батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це  КСl. Калій Хлоридович Оксигенов — це КСlO3. Гідроген Хлоридович — це НС1.

(Так)

 

2)     Нещодавно вчені відкрили «суху воду». Ця вода схожа на борошно, якщо дмухнути – розсіюється в повітрі як дим сигарети.

(Так. Цей порошок складається з 90% звичайної води і 10% гідрофобної силікатної кислоти)

 

3)     95% атмосфери  Марсу становить  водень.

(Ні, вуглекислий газ)

 

ІІ команда

1)     Пожежу краще гасити гарячою водою, ніж холодною.

(Так, гаряча вода швидше випаровується і перешкоджає доступу повітря до горючої речовини)

 

2)    .Найдорожча речовина на Землі – це золото.

(Ні, інтерферон. 0,001 мкг його коштує  10 000 доларів)

3)    Суху волосину можна розтягти на 20-30 % довжини, змочену холодною – на 100%, змочену гарячою водою ще більше.

(Так. Під дією води водневі і йонні зв’язки білкових молекул волосся розриваються, і молекули можуть розтягуватися)

IV раунд

 

Подзвони, мені подзвони (конкурс капітанів)

Номер телефону – формули солей утворені одноосновними кислотами. Переможе той, хто швидше і правильно знайде номер телефону. Переможець принесе своїй команді 5 балів.

8 – AgNO3
6 – K2SO4
1 – MgCO3
9 – CaCl2
0 – NaBr

4 – HgS
6 – AgI
8 – K2S
9 – KNO2
1 – CuSO4

6 – CaF2
7 – NaCl
3 – Ca3(PO4)2
6 – CuCl2
5 – CaCO3

0 – Na2SO4
4 – KClО3 
2 – BaSO4
3 – Ca(NO3)2
9 – FeCl3

Відповідь: 89069676439

А поки наші капітани шукають номер телефону, ми з вами послухаємо правила техніки безпеки:

Ты в химкабинет пришел,

Так запомни, кроха,

Безопасность - хорошо!

Быть безруким - плохо!

Если ты во все подряд

Окунаешь пальчик,

Про такого говорят:

«Бестолковый мальчик!»

Запах можно распознать

И на расстоянии,

А в сосуды нос совать —

Риск для обоняния.

К носу совершай рукой

Легкие движенья,

Вот тогда «нюхач» такой —

Просто загляденье!

Насыпай и приливай

Только над поддоном,

Капнул мимо — не зевай.

Промокни тампоном.

Реактив без меры льешь –

Плохо это, помни.

Я не жадина, но все ж

Будь поэкономней!

Чтоб реакцию узрел

Глазик твой пытливый.

Ни к чему тебе, пострел.

Бочки реактивов.

Метод капельный освой,

Пользуйся пипеткой.

Оценю я синтез твой

Неплохой отметкой,

А кусочек вещества

Надо брать пинцетом.

Не пустые то слова,

Помни, друг, об этом.

Станешь натрий изучать –

Мягкий он как глина,

Но опасно пальцем мять.

Знаешь, в чем причина?

Поясняю, химик мой,

Я как можно строже:

Едкий натр щелочной

Разъедает кожу.

Не прими за простоту

Легкость водорода.

Проверяй на чистоту.

Превращая в воду.

В смеси с воздухом тотчас

Водород взорвется.

Ведь не зря "Гремучий газ-

Эта смесь зовется.

Плюс один — не получать

Нагоняй за двойку;

Кто же будет вас ругать

На больничной койке?

Опыт можно проводить

Только с разрешенья,

Ведь могу и не простить

Ваши прегрешенья.

При работе с кислотой

Если пробуешь на вкус

Ты все непременно,

Может, мальчик, ты не трус,

Но глупец отменный!

Ты испортил реактив.

Перепутал крышки,

Развинтил, сломил штатив –

Вот плохой мальчишка!

Ты над брюками держал

С кислотой пробирку?

Круто, парень, ты попал

На штанишки с дыркой!

Если сильно бережешь

Ты свою одежду,

А раствор на книжку льешь,

Жаль тебя, невежду!

Не нужна тревога

С осторожностью простой

Избежишь ожога.

Чтоб разбавить кислоту.

Лил в нее водицу?

Плохо! Видно за версту –

Это не годится.

Химик же, наоборот,

Вот как поступает;

Кислоты чуть-чуть прильет

В воду и мешает.

К пламени нельзя никак

Близко наклоняться,

Только, скажем так. чудак

Станет обжигаться.

Чтоб спиртовку потушить,

Дуть нельзя, парнишка,

Должен ты ее накрыть

Колпачком иль крышкой.

Так же надо поступать

И с сухим горючим,..

Кислород перекрывать

Мы тебя научим.

Ты работу завершил,

Стол протер рабочий.

Руки хорошо помыл

Или так, не очень?

Перемена. Есть банан

У тебя и груша —

Ничего здесь, мальчуган.

Никогда не кушай!

Из-под крана воду пить —

Все равно что «Vanish»:

Жажду можно утолить,

Но.,, козленком станешь!

Не подумайте, что я

С мальчиками строже;

Что мальчишкам здесь нельзя,

И девчонкам тоже!

Vраунд

Переклад

Нам доводиться читати книги на різних мовах. Перекладіть із хімічної мови на загальноприйняту наступні фрази. (вчитель по-черзі зачитує фрази кожній команді. Якщо відповіді немає, відповідає інша команда. За кожну правильну відповідь – 1 бал)

- Не все те аурум, що блищить. (Не все те золото, що блищить)

- Білий як карбонат кальцію. (Білий, як крейда)

- Недонатрій хлористий на столі, перенатрій хлористий на голові. (Недосіл на столі, пересіл на голові).

- Ферумний характер. (Залізний характер)

- Багато оксиду водню (аш – два – о) з тих пір утекло. (Багато води з тих пір утекло.)

- Слово – аргентум, а мовчання – аурум. (Слово – срібло, мовчання – золото.)

- За купрумний гріш повіситься. ( За мідний гріш повіситься)

- Іде, як Аш – два – О в оксид кремнію. (Іде, як вода в пісок.)

Підведення підсумків турніру. Нагородження переможців

Вчитель: Нам залишилося побажати всім удачі й успіху. Учіть хімію, і ваші думки будуть більш стрункими, а почуття більш тонкими.

Картинки по запросу анимированные флаги gif
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Календар свят і подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх

Динамічна періодична система


Гра "Таблиця Менделєєва"


Електронна будова атома


Гра "Молекули-двійники"


Гра "Знайди хіміка"


Copyright MyCorp © 2024
uCoz