Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Хімічні перегониПозакласний захід з хімії (10 клас) Тема: Хімічні перегони Мета: поглибити і перевірити знання учнів з хімії; розвивати вміння логічно та творчо мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; формувати активну творчу діяльність учнів; виховувати почуття відповідальності, колективізму, впевненості в своїх силах. Обладнання і матеріали: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, роздатковий матеріал (картки із завданнями), грамоти для визначення переможців Форма роботи:хімічнийтурнір Організація підготовки й проведення заходу:
- придумати назву команди та девіз на хімічну тематику - зробити емблему команди; Хід турніру: Вступне слово вчителя Ми раді бачити вас на нашому турнірі “Хімічні перегони ”. Починаючи з 7 класу, ви подорожуєте по цій дивній країні таємниць і загадок. Хімія – дивна наука. З одного боку, вона дуже конкретна й має справу з незліченними корисними й шкідливими речовинами навколо нас і усередині нас. Тому хімія потрібна всім: кухареві, шоферові, садівникові, будівельникові. З іншого боку, ця наука досить абстрактна: вона вивчає дрібні частинки, які не побачиш у найдужчий мікроскоп, розглядає громіздкі формули й складні закони. Хімія – це наука, що вміє творити чудеса. - це зліт фантазії й думки -це й алхімік у своїй келії - це й власник життя таємниці - це Ломоносов, Менделєєв - і, звичайно, для вас серед них залишилося місце. Здається ще зовсім недавно Ніхто із людей і не знав Що із сірого каменю Можливо добути метал
Що звичайний пісок під ногами Вогонь перетворює в скло Важко тепер уявити Що це було дуже давно
Збігають роки за роками За віком проноситься вік І скільки знань і здобутків Зумів назбирати чоловік Енергія атома як покорилась Що затаїлась в віках Склад ядер міняти навчилась Хімія в наших руках
Чи казка для нашої днини З вугілля добути капрон Гарний каракуль з ялини з газів – нарядний нейлон
І тонше ніж павутина Навчилися ми добувать Їз ялинкової деревини Шовкову блискучу прядь
Вперед подивившись, Назад озирнувшись Великий пройдено шлях І цій науці – яскравою зіркою Бажаєм завжди не згасать
Роль хімії помітніша з роками І треба безліч вирішить завдань Росте число хімічних цих заводів І хімія – це ключ до знань
Газ неон крізь туман прокладає Кораблям їх шляхи до причалу Зі спиртів каучук добуваєм Витісняють пласмаси метал
І хімію повсюди вбачаєм Жовтіє листя або дощ їде Плоди солодкі на деревах дозрівають І на галявинах трава росте.
Щоби пілоти високо літали І космонавти шлях додому знали Нам молодим без хімії сутужно Давайте з нею житии дружно.
Розпочинаємо турнір «Хімічні перегони». До участі в грі запрошуються команди. Представлення команд. Представлення журі. Умови гри:
І раунд Розминка (Вчитель по черзі задає загадки учням з різних команд За правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо відповіді немає – відповідає інша команда.) Хімічні загадки Я отруйний газ зелений. Дивні звички є у мене: Всім задуху дарувати І мікробів убивати. Різнокольоровий килим Після мене стане білим. Родичів відомих маю: Сіль, що миттю вибухає, П'ять кислот, вапно... Доволі. Я живу в кухонній солі. Чую відповідей хор. Що моє імення.... (Хлор)
Я метал м'який, та знайте: До води не підпускайте, Бо у неї опущусь, До поверхні піднімусь, Пробіжуся і зникаю, Газ доверху випускаю. А ще чую звідусіль: «Поклади у страву сіль!» Сіль кухонну, бо із нею Здавна ми були ріднею. (Натрій)
Я в сполуках органічних І у газах вулканічних, Утворив найлегший газ, Що горючий водночас. У небесную блакить Зонд зі мною полетить. Як зустрінусь з киснем, враз Вибух – це гримучий газ. Потекло щось? Не біда. Це з'явилася вода. Я й відновник добрий теж. Може, ти мене назвеш? (Гідроген, водень)
Я срібляста, я рухлива, Та, по правді, нещаслива. З киснем стрінусь – червонію, Дуже я ніяковію. Незлюбили мене люди, Зло в мені вбачають всюди. Розіллюсь – зберуть ущерть, Бо мої пари – то смерть, їм не стану докоряти, Спробую допомагати. Й добру маю я натуру, Міряю температуру. (Меркурій, ртуть)
ІІ раунд
Гімнастика розуму Учитель: починаємо IІ раунд нашої гри за назвою “Гімнастика розуму”. Командам по-черзі буде зачитано п'ять підказок. Після кожної підказки дається час (60 с), щоб команда обговорили та дала відповідь. Якщо команда дала правильну відповідь уже після першої підказки, вона отримує 5 балів, після другої — 4 бали і т. д. Якщо і після п’ятої підказки відповіді немає – команда-суперник може отримати 1 бал, давши правильну відповідь. (Підказки підібрані таким чином, щоб на першому місці стояло складніше запитання, яке перевіряє ерудованість учнів і контролює їхні знання. П'ята підказка повинна бути зовсім простою, щоб кожна команда, навіть зовсім слабка, усе ж дала відповідь на запитання.) I 1. У 1890 р. він став причиною загибелі екіпажу океанського парусника «Мальборо». Корабель не отримав ніяких пошкоджень, але, втративши керування, блукав в океані. 2. Він став причиною масових самогубств китів (кити викидалися на берег). 3. Він входить до складу вулканічних газів. 4. Його вміст у навколишньому середовищі — своєрідний еталон для порівняння забруднення атмосфери різних міст, а також для встановлення ступеня отруйності вихлопних газів автомобілів. 5. При отруєнні ним наступає кисневе голодування тканин, а особливо клітин центральної нервової системи. (Карбон(ІІ) оксид (чадний газ).) II 1. Агат, онікс, халцедон, опал, кристаліт—мінерали, які він утворює. 2. Першою зброєю й одночасно знаряддям праці доісторичної людини був матеріал, який складався, головним чином з нього. 3. Він має шкідливу біологічну дію на людину: викликає такі захворювання, як силікоз і утворення каменів у нирках. 4. У земній корі його масова частка становить близько 90 %. 5. У наші дні з нього виготовляють цемент, скло, кришталь, тонку кераміку. (Силіцій оксид (кремнезем).) III 1. Він займає п'яте місце за поширеністю у Всесвіті: на кожні 100 000 атомів на його долю припадає 15. Космологи вважають, що він з'явився в числі перших елементів Всесвіту. 2. За поширеністю на Землі він знаходиться в кінці другого десятка елементів (у земній корі його міститься лише 0,04 %, причому основна частина зосереджена в атмосфері). 3. У рідкому стані він застосовується в кріогенній техніці. 4. У газоподібному стані його використовують у ме¬талургії для створення інертного середовища. 5. Своєю назвою він зобов'язаний французько¬му вченому А. Лавуазьє, який відродив напівзабутий термін, вважаючи, що він у перекладі з давньогрецької означає «безжиттєвий». (Нітроген (азот).)
IV 1. В організмі людини його міститься близько 3 г, із них близько 2 г — у крові. 2. За поширенням у земній корі він поступається лише Оксигену, Силіцію й Алюмінію. 3. Спочатку єдиним джерелом його добування були метеорити, що впали на Землю. Вони містили його в чистому вигляді. 4. Первісна людина стала використовувати знаряддя з нього за декілька тисячоліть до н. е. 5. На його честь в історії названо вік. (Ферум (залізо).) V 1. У газоподібному вигляді він викликає сильне подразнення, особливо очей і дихальної системи. У рідкому вигляді викликає серйозні опіки шкіри. 2. Він входить до складу деяких (досить відомих) гербіцидів, інсектицидів, пестицидів. 3. Його отримують, головним чином, у результаті електролізу солей. 4. Війська Антанти й німецькі війська застосовували його в бойових діях під час Першої світової війни. 5. Його використовують для дезінфекції води. (Хлор.)
VI 1. Занепад і розпад Римської Імперії (на думку деяких учених) були зумовлені отруєнням йонами цієї речовини. 2. Раніше його додавали в погане вино для покращення смаку. 3. У часи Древнього Риму його широко використовували для виготовлення кухонної узварі, водопровідних труб, монет, гир. 4. Зараз він використовується для виготовлення покрівельного матеріалу, оболонки кабелю, в акумуляторах. Його солі використовують у виробництві фарби, а сполуки, що його містять, застосовують як антидетонаційну присадку до бензину. 5. Найпоширеніший припій є сплавом олова із цим металом. (Плюмбум (свинець).) III раунд
Вірю – не вірю Вчитель по-черзі зачитує деякі факти кожній команді. Вони, порадившись, відповідають чи вірять вони цьому чи ні. За правильну відповідь – 1 бал. І команда 1) У 1870 році комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки за тим самим зразком, за яким утворилися імена, по-батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це КСl. Калій Хлоридович Оксигенов — це КСlO3. Гідроген Хлоридович — це НС1. (Так)
2) Нещодавно вчені відкрили «суху воду». Ця вода схожа на борошно, якщо дмухнути – розсіюється в повітрі як дим сигарети. (Так. Цей порошок складається з 90% звичайної води і 10% гідрофобної силікатної кислоти)
3) 95% атмосфери Марсу становить водень. (Ні, вуглекислий газ)
ІІ команда 1) Пожежу краще гасити гарячою водою, ніж холодною. (Так, гаряча вода швидше випаровується і перешкоджає доступу повітря до горючої речовини)
2) .Найдорожча речовина на Землі – це золото. (Ні, інтерферон. 0,001 мкг його коштує 10 000 доларів) 3) Суху волосину можна розтягти на 20-30 % довжини, змочену холодною – на 100%, змочену гарячою водою ще більше. (Так. Під дією води водневі і йонні зв’язки білкових молекул волосся розриваються, і молекули можуть розтягуватися) IV раунд
Подзвони, мені подзвони (конкурс капітанів) Номер телефону – формули солей утворені одноосновними кислотами. Переможе той, хто швидше і правильно знайде номер телефону. Переможець принесе своїй команді 5 балів.
Відповідь: 89069676439 А поки наші капітани шукають номер телефону, ми з вами послухаємо правила техніки безпеки: Ты в химкабинет пришел, Так запомни, кроха, Безопасность - хорошо! Быть безруким - плохо! Если ты во все подряд Окунаешь пальчик, Про такого говорят: «Бестолковый мальчик!» Запах можно распознать И на расстоянии, А в сосуды нос совать — Риск для обоняния. К носу совершай рукой Легкие движенья, Вот тогда «нюхач» такой — Просто загляденье! Насыпай и приливай Только над поддоном, Капнул мимо — не зевай.
Промокни тампоном. Реактив без меры льешь – Плохо это, помни. Я не жадина, но все ж Будь поэкономней! Чтоб реакцию узрел Глазик твой пытливый. Ни к чему тебе, пострел. Бочки реактивов. Метод капельный освой, Пользуйся пипеткой. Оценю я синтез твой Неплохой отметкой, А кусочек вещества Надо брать пинцетом. Не пустые то слова, Помни, друг, об этом. Станешь натрий изучать – Мягкий он как глина, Но опасно пальцем мять. Знаешь, в чем причина? Поясняю, химик мой, Я как можно строже: Едкий натр щелочной Разъедает кожу. Не прими за простоту Легкость водорода. Проверяй на чистоту. Превращая в воду. В смеси с воздухом тотчас Водород взорвется. Ведь не зря "Гремучий газ- Эта смесь зовется. Плюс один — не получать Нагоняй за двойку; Кто же будет вас ругать На больничной койке? Опыт можно проводить Только с разрешенья, Ведь могу и не простить Ваши прегрешенья. При работе с кислотой Если пробуешь на вкус Ты все непременно, Может, мальчик, ты не трус, Но глупец отменный! Ты испортил реактив. Перепутал крышки, Развинтил, сломил штатив – Вот плохой мальчишка! Ты над брюками держал С кислотой пробирку? Круто, парень, ты попал На штанишки с дыркой! Если сильно бережешь Ты свою одежду, А раствор на книжку льешь, Жаль тебя, невежду! Не нужна тревога С осторожностью простой Избежишь ожога. Чтоб разбавить кислоту. Лил в нее водицу? Плохо! Видно за версту – Это не годится. Химик же, наоборот, Вот как поступает; Кислоты чуть-чуть прильет В воду и мешает. К пламени нельзя никак Близко наклоняться, Только, скажем так. чудак Станет обжигаться. Чтоб спиртовку потушить, Дуть нельзя, парнишка, Должен ты ее накрыть Колпачком иль крышкой. Так же надо поступать И с сухим горючим,.. Кислород перекрывать Мы тебя научим. Ты работу завершил, Стол протер рабочий. Руки хорошо помыл Или так, не очень? Перемена. Есть банан У тебя и груша — Ничего здесь, мальчуган. Никогда не кушай! Из-под крана воду пить — Все равно что «Vanish»: Жажду можно утолить, Но.,, козленком станешь! Не подумайте, что я С мальчиками строже; Что мальчишкам здесь нельзя, И девчонкам тоже! Vраунд Переклад Нам доводиться читати книги на різних мовах. Перекладіть із хімічної мови на загальноприйняту наступні фрази. (вчитель по-черзі зачитує фрази кожній команді. Якщо відповіді немає, відповідає інша команда. За кожну правильну відповідь – 1 бал) - Не все те аурум, що блищить. (Не все те золото, що блищить) - Білий як карбонат кальцію. (Білий, як крейда) - Недонатрій хлористий на столі, перенатрій хлористий на голові. (Недосіл на столі, пересіл на голові). - Ферумний характер. (Залізний характер) - Багато оксиду водню (аш – два – о) з тих пір утекло. (Багато води з тих пір утекло.) - Слово – аргентум, а мовчання – аурум. (Слово – срібло, мовчання – золото.) - За купрумний гріш повіситься. ( За мідний гріш повіситься) - Іде, як Аш – два – О в оксид кремнію. (Іде, як вода в пісок.) Підведення підсумків турніру. Нагородження переможців Вчитель: Нам залишилося побажати всім удачі й успіху. Учіть хімію, і ваші думки будуть більш стрункими, а почуття більш тонкими. |
Пошук
Календар
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх
Друзі сайту
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||