Позакласний захід з хімії (10 клас)
Тема: Хімічні перегони
Мета: поглибити і перевірити знання учнів з хімії; розвивати вміння логічно та творчо мислити, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; формувати активну творчу діяльність учнів; виховувати почуття відповідальності, колективізму, впевненості в своїх силах.
Обладнання і матеріали: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, роздатковий матеріал (картки із завданнями), грамоти для визначення переможців
Форма роботи:хімічнийтурнір
Організація підготовки й проведення заходу:
- Формування двох команд по 12 учасників(турнір проводиться між учнями 10 класу).
- Підбір та формулювання турнірних завдань командам.
- Повідомлення домашніх завдань учням:
- придумати назву команди та девіз на хімічну тематику
- зробити емблему команди;
Хід турніру:
Вступне слово вчителя
Ми раді бачити вас на нашому турнірі “Хімічні перегони ”.
Починаючи з 7 класу, ви подорожуєте по цій дивній країні таємниць і загадок. Хімія – дивна наука. З одного боку, вона дуже конкретна й має справу з незліченними корисними й шкідливими речовинами навколо нас і усередині нас. Тому хімія потрібна всім: кухареві, шоферові, садівникові, будівельникові. З іншого боку, ця наука досить абстрактна: вона вивчає дрібні частинки, які не побачиш у найдужчий мікроскоп, розглядає громіздкі формули й складні закони.
Хімія – це наука, що вміє творити чудеса.
- це зліт фантазії й думки
-це й алхімік у своїй келії
- це й власник життя таємниці
- це Ломоносов, Менделєєв
- і, звичайно, для вас серед них залишилося місце.
Здається ще зовсім недавно
Ніхто із людей і не знав
Що із сірого каменю
Можливо добути метал
Що звичайний пісок під ногами
Вогонь перетворює в скло
Важко тепер уявити
Що це було дуже давно
Збігають роки за роками
За віком проноситься вік
І скільки знань і здобутків
Зумів назбирати чоловік
Енергія атома як покорилась
Що затаїлась в віках
Склад ядер міняти навчилась
Хімія в наших руках
Чи казка для нашої днини
З вугілля добути капрон
Гарний каракуль з ялини
з газів – нарядний нейлон
І тонше ніж павутина
Навчилися ми добувать
Їз ялинкової деревини
Шовкову блискучу прядь
Вперед подивившись,
Назад озирнувшись
Великий пройдено шлях
І цій науці – яскравою зіркою
Бажаєм завжди не згасать
Роль хімії помітніша з роками
І треба безліч вирішить завдань
Росте число хімічних цих заводів
І хімія – це ключ до знань
Газ неон крізь туман прокладає
Кораблям їх шляхи до причалу
Зі спиртів каучук добуваєм
Витісняють пласмаси метал
І хімію повсюди вбачаєм
Жовтіє листя або дощ їде
Плоди солодкі на деревах дозрівають
І на галявинах трава росте.
Щоби пілоти високо літали
І космонавти шлях додому знали
Нам молодим без хімії сутужно
Давайте з нею житии дружно.
Розпочинаємо турнір «Хімічні перегони». До участі в грі запрошуються команди.
Представлення команд.
Представлення журі.
Умови гри:
- Гра складається з 6 раундів.
- За кожне правильно виконане завдання ви будете отримувати бали. Виграє команда, отримає більшу кількість даних.
І раунд
Розминка
(Вчитель по черзі задає загадки учням з різних команд За правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо відповіді немає – відповідає інша команда.)
Хімічні загадки
Я отруйний газ зелений.
Дивні звички є у мене:
Всім задуху дарувати
І мікробів убивати.
Різнокольоровий килим
Після мене стане білим.
Родичів відомих маю:
Сіль, що миттю вибухає,
П'ять кислот, вапно...
Доволі. Я живу в кухонній солі.
Чую відповідей хор.
Що моє імення....
(Хлор)
Я метал м'який, та знайте:
До води не підпускайте,
Бо у неї опущусь,
До поверхні піднімусь,
Пробіжуся і зникаю,
Газ доверху випускаю.
А ще чую звідусіль:
«Поклади у страву сіль!»
Сіль кухонну, бо із нею
Здавна ми були ріднею.
(Натрій)
Я в сполуках органічних
І у газах вулканічних,
Утворив найлегший газ,
Що горючий водночас.
У небесную блакить
Зонд зі мною полетить.
Як зустрінусь з киснем, враз
Вибух – це гримучий газ.
Потекло щось? Не біда.
Це з'явилася вода.
Я й відновник добрий теж.
Може, ти мене назвеш?
(Гідроген, водень)
Я срібляста, я рухлива,
Та, по правді, нещаслива.
З киснем стрінусь – червонію,
Дуже я ніяковію.
Незлюбили мене люди,
Зло в мені вбачають всюди.
Розіллюсь – зберуть ущерть,
Бо мої пари – то смерть, їм не стану докоряти,
Спробую допомагати.
Й добру маю я натуру,
Міряю температуру.
(Меркурій, ртуть)
ІІ раунд
Гімнастика розуму
Учитель: починаємо IІ раунд нашої гри за назвою “Гімнастика розуму”.
Командам по-черзі буде зачитано п'ять підказок. Після кожної підказки дається час (60 с), щоб команда обговорили та дала відповідь. Якщо команда дала правильну відповідь уже після першої підказки, вона отримує 5 балів, після другої — 4 бали і т. д. Якщо і після п’ятої підказки відповіді немає – команда-суперник може отримати 1 бал, давши правильну відповідь.
(Підказки підібрані таким чином, щоб на першому місці стояло складніше запитання, яке перевіряє ерудованість учнів і контролює їхні знання. П'ята підказка повинна бути зовсім простою, щоб кожна команда, навіть зовсім слабка, усе ж дала відповідь на запитання.)
I
1. У 1890 р. він став причиною загибелі екіпажу океанського парусника «Мальборо». Корабель не отримав ніяких пошкоджень, але, втративши керування, блукав в океані.
2. Він став причиною масових самогубств китів (кити викидалися на берег).
3. Він входить до складу вулканічних газів.
4. Його вміст у навколишньому середовищі — своєрідний еталон для порівняння забруднення атмосфери різних міст, а також для встановлення ступеня отруйності вихлопних газів автомобілів.
5. При отруєнні ним наступає кисневе голодування тканин, а особливо клітин центральної нервової системи.
(Карбон(ІІ) оксид (чадний газ).)
II
1. Агат, онікс, халцедон, опал, кристаліт—мінерали, які він утворює.
2. Першою зброєю й одночасно знаряддям праці доісторичної людини був матеріал, який складався, головним чином з нього.
3. Він має шкідливу біологічну дію на людину: викликає такі захворювання, як силікоз і утворення каменів у нирках.
4. У земній корі його масова частка становить близько 90 %.
5. У наші дні з нього виготовляють цемент, скло, кришталь, тонку кераміку.
(Силіцій оксид (кремнезем).)
III
1. Він займає п'яте місце за поширеністю у Всесвіті: на кожні 100 000 атомів на його долю припадає 15. Космологи вважають, що він з'явився в числі перших елементів Всесвіту.
2. За поширеністю на Землі він знаходиться в кінці другого десятка елементів (у земній корі його міститься лише 0,04 %, причому основна частина зосереджена в атмосфері).
3. У рідкому стані він застосовується в кріогенній техніці.
4. У газоподібному стані його використовують у ме¬талургії для створення інертного середовища.
5. Своєю назвою він зобов'язаний французько¬му вченому А. Лавуазьє, який відродив напівзабутий термін, вважаючи, що він у перекладі з давньогрецької означає «безжиттєвий».
(Нітроген (азот).)
IV
1. В організмі людини його міститься близько 3 г, із них близько 2 г — у крові.
2. За поширенням у земній корі він поступається лише Оксигену, Силіцію й Алюмінію.
3. Спочатку єдиним джерелом його добування були метеорити, що впали на Землю. Вони містили його в чистому вигляді.
4. Первісна людина стала використовувати знаряддя з нього за декілька тисячоліть до н. е.
5. На його честь в історії названо вік.
(Ферум (залізо).)
V
1. У газоподібному вигляді він викликає сильне подразнення, особливо очей і дихальної системи. У рідкому вигляді викликає серйозні опіки шкіри.
2. Він входить до складу деяких (досить відомих) гербіцидів, інсектицидів, пестицидів.
3. Його отримують, головним чином, у результаті електролізу солей.
4. Війська Антанти й німецькі війська застосовували його в бойових діях під час Першої світової війни.
5. Його використовують для дезінфекції води.
(Хлор.)
VI
1. Занепад і розпад Римської Імперії (на думку деяких учених) були зумовлені отруєнням йонами цієї речовини.
2. Раніше його додавали в погане вино для покращення смаку.
3. У часи Древнього Риму його широко використовували для виготовлення кухонної узварі, водопровідних труб, монет, гир.
4. Зараз він використовується для виготовлення покрівельного матеріалу, оболонки кабелю, в акумуляторах. Його солі використовують у виробництві фарби, а сполуки, що його містять, застосовують як антидетонаційну присадку до бензину.
5. Найпоширеніший припій є сплавом олова із цим металом.
(Плюмбум (свинець).)
III раунд
Вірю – не вірю
Вчитель по-черзі зачитує деякі факти кожній команді. Вони, порадившись, відповідають чи вірять вони цьому чи ні. За правильну відповідь – 1 бал.
І команда
1) У 1870 році комісія з хімічної номенклатури Російського фізико-хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки за тим самим зразком, за яким утворилися імена, по-батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович — це КСl. Калій Хлоридович Оксигенов — це КСlO3. Гідроген Хлоридович — це НС1.
(Так)
2) Нещодавно вчені відкрили «суху воду». Ця вода схожа на борошно, якщо дмухнути – розсіюється в повітрі як дим сигарети.
(Так. Цей порошок складається з 90% звичайної води і 10% гідрофобної силікатної кислоти)
3) 95% атмосфери Марсу становить водень.
(Ні, вуглекислий газ)
ІІ команда
1) Пожежу краще гасити гарячою водою, ніж холодною.
(Так, гаряча вода швидше випаровується і перешкоджає доступу повітря до горючої речовини)
2) .Найдорожча речовина на Землі – це золото.
(Ні, інтерферон. 0,001 мкг його коштує 10 000 доларів)
3) Суху волосину можна розтягти на 20-30 % довжини, змочену холодною – на 100%, змочену гарячою водою ще більше.
(Так. Під дією води водневі і йонні зв’язки білкових молекул волосся розриваються, і молекули можуть розтягуватися)
IV раунд
Подзвони, мені подзвони (конкурс капітанів)
Номер телефону – формули солей утворені одноосновними кислотами. Переможе той, хто швидше і правильно знайде номер телефону. Переможець принесе своїй команді 5 балів.
8 – AgNO3 |
4 – HgS |
6 – CaF2 |
0 – Na2SO4 |
Відповідь: 89069676439
А поки наші капітани шукають номер телефону, ми з вами послухаємо правила техніки безпеки:
Ты в химкабинет пришел,
Так запомни, кроха,
Безопасность - хорошо!
Быть безруким - плохо!
Если ты во все подряд
Окунаешь пальчик,
Про такого говорят:
«Бестолковый мальчик!»
Запах можно распознать
И на расстоянии,
А в сосуды нос совать —
Риск для обоняния.
К носу совершай рукой
Легкие движенья,
Вот тогда «нюхач» такой —
Просто загляденье!
Насыпай и приливай
Только над поддоном,
Капнул мимо — не зевай.
Промокни тампоном.
Реактив без меры льешь –
Плохо это, помни.
Я не жадина, но все ж
Будь поэкономней!
Чтоб реакцию узрел
Глазик твой пытливый.
Ни к чему тебе, пострел.
Бочки реактивов.
Метод капельный освой,
Пользуйся пипеткой.
Оценю я синтез твой
Неплохой отметкой,
А кусочек вещества
Надо брать пинцетом.
Не пустые то слова,
Помни, друг, об этом.
Станешь натрий изучать –
Мягкий он как глина,
Но опасно пальцем мять.
Знаешь, в чем причина?
Поясняю, химик мой,
Я как можно строже:
Едкий натр щелочной
Разъедает кожу.
Не прими за простоту
Легкость водорода.
Проверяй на чистоту.
Превращая в воду.
В смеси с воздухом тотчас
Водород взорвется.
Ведь не зря "Гремучий газ-
Эта смесь зовется.
Плюс один — не получать
Нагоняй за двойку;
Кто же будет вас ругать
На больничной койке?
Опыт можно проводить
Только с разрешенья,
Ведь могу и не простить
Ваши прегрешенья.
При работе с кислотой
Если пробуешь на вкус
Ты все непременно,
Может, мальчик, ты не трус,
Но глупец отменный!
Ты испортил реактив.
Перепутал крышки,
Развинтил, сломил штатив –
Вот плохой мальчишка!
Ты над брюками держал
С кислотой пробирку?
Круто, парень, ты попал
На штанишки с дыркой!
Если сильно бережешь
Ты свою одежду,
А раствор на книжку льешь,
Жаль тебя, невежду!
Не нужна тревога
С осторожностью простой
Избежишь ожога.
Чтоб разбавить кислоту.
Лил в нее водицу?
Плохо! Видно за версту –
Это не годится.
Химик же, наоборот,
Вот как поступает;
Кислоты чуть-чуть прильет
В воду и мешает.
К пламени нельзя никак
Близко наклоняться,
Только, скажем так. чудак
Станет обжигаться.
Чтоб спиртовку потушить,
Дуть нельзя, парнишка,
Должен ты ее накрыть
Колпачком иль крышкой.
Так же надо поступать
И с сухим горючим,..
Кислород перекрывать
Мы тебя научим.
Ты работу завершил,
Стол протер рабочий.
Руки хорошо помыл
Или так, не очень?
Перемена. Есть банан
У тебя и груша —
Ничего здесь, мальчуган.
Никогда не кушай!
Из-под крана воду пить —
Все равно что «Vanish»:
Жажду можно утолить,
Но.,, козленком станешь!
Не подумайте, что я
С мальчиками строже;
Что мальчишкам здесь нельзя,
И девчонкам тоже!
Vраунд
Переклад
Нам доводиться читати книги на різних мовах. Перекладіть із хімічної мови на загальноприйняту наступні фрази. (вчитель по-черзі зачитує фрази кожній команді. Якщо відповіді немає, відповідає інша команда. За кожну правильну відповідь – 1 бал)
- Не все те аурум, що блищить. (Не все те золото, що блищить)
- Білий як карбонат кальцію. (Білий, як крейда)
- Недонатрій хлористий на столі, перенатрій хлористий на голові. (Недосіл на столі, пересіл на голові).
- Ферумний характер. (Залізний характер)
- Багато оксиду водню (аш – два – о) з тих пір утекло. (Багато води з тих пір утекло.)
- Слово – аргентум, а мовчання – аурум. (Слово – срібло, мовчання – золото.)
- За купрумний гріш повіситься. ( За мідний гріш повіситься)
- Іде, як Аш – два – О в оксид кремнію. (Іде, як вода в пісок.)
Підведення підсумків турніру. Нагородження переможців
Вчитель: Нам залишилося побажати всім удачі й успіху. Учіть хімію, і ваші думки будуть більш стрункими, а почуття більш тонкими.