Вівторок, 04.23.2024, 12:48 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Палагути Віри Володимирівни

Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання

Солі

Тема: Солі: поняття, склад і назви, фізичні властивості, поширеність у природі. (8 клас)

Мета: сформувати поняття про солі, визначити особливості їх складу та назв;

сформувати вміння складати формули солей та їх назви;

ознайомити з фізичними властивостями солей, їх поширенням у природі, значенням в житті людини;

формувати ціннісне ставлення до себе.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-подорож.

Хід уроку.

І. Організаційний етап.

(привітання, налаштування на робочий настрій). Кожен учень обирає квиток певного кольору (їх може бути 4). Учні об’єднуються у 4 групи за кольором квитків.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми з вами здійснемо цікаву подорож чарівним «хімічним експресом» у загадкову країну «Соляндію». Експрес має 4 вагони. У першому вагоні знаходяться учні, які обрали червоний колір, у другому — синій колір, у третьому — зелений колір, у четвертому — жовтий.

Учні обирають провідника та отримують маршрутні листи, у яких фіксуватимуть свої досягнення.

Маршрутний лист.

Етапи гри

Командний бал

Індивідуальний бал

учень

учень

учень

учень

учень

Учень

Тест

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Понятійна»

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Номенклатурна»

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Класифікувальна»

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Фізична»

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Використальна»

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Ерудит»

 

 

 

 

 

 

 

Сума балів

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка за урок

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

(використання тестових завдань).

Кожна група оримує картку з тестовими завданнями.

1. Речовини, формули яких KOH, Fe(OH)2, NaOH, називають:

а) солями;

б) кислотами;

в) основами;

г) оксидами.

2. Познач формулу лугу:

а) Zn(OH)2;

б) NaOH;

в) Al(OH)3;

г) Fe(OH)3.

3. Познач, на який колір змінює забарвлення лакмус у присутності лугу:

а) червоний;

б) синій;

в) колір не змінюється.

4. Які основи називаються лугами?

а) нерозчинні;

б) розчинні;

в) будь-які.

5. До складу основ обов’язково входить:

а) гідроксогрупа;

б) кислотний залишок;

в) неметал.

6. Купрум (ІІ) гідроксид Cu(OH)2 має колір:

а) червоний;

б) зелений;

в) блакитний.

7. Познач метали, що утворюють луги:

Cu, Fe, Na, K, Zn, Li.

8. Познач ряд формул, утворений лише формулами основ:

а) NaCl, Ba(OH)2, Na2SO4;

б) NaOH, Zn(OH)2, Ca(OH)2;

в) KCl, LiOH, KOH;

г) ZnCl2, NaOH, Na2S.

9. Установи відповідність між формулами та назвами основ:

Формула

Назва

1. Cu(OH)2

А). Ферум (ІІ) гідроксид

2. Ca(OH)2

Б). Ферум (ІІІ) гідроксид

3. Fe(OH)2

В). Купрум (ІІ) гідроксид

4. Fe(OH)3

Г). Кальцій гідроксид

 

10. Познач ряд формул, утворений тільки з формул нерозчинних основ:

а) Fe(OH)2, Ni(OH)2, NaOH;

б) Cu(OH)2, Fe(OH)3, Zn(OH)2;

в) Ba(OH)2, Zn(OH)2, LiOH.

11. Назвіть речовину, яка не є індикатором:

а) фенолфталеїн;

б) лакмус;

в) каталізатор;

г) метилоранж.

 

12. Серед зазначених формул: NaOH, CaO, HCl, BaO, LiOH, Al(OH)3, SO2, KOH — переважають формули:

а) кислот;

б) оксидів;

в) основ.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

Бесіда:

  1. Червоний вагон: – Чому морська вода на відміну від річкової та ставкової солона на смак? (тому, що в ній розчинено багато солей).
  2. Синій вагон: – Який продукт незамінний у приготуванні їжі? (кухонна сіль).
  3. Зелений вагон: – Яка з речовин використовується як дезінфекційний засіб та для промивання шлунка при отруєннях? (марганцівка – KMnO4).
  4. Жовтий вагон: – Що спільного між крейдою, вапняком, мармуром, зубним порошком, шкаралупою яєць? (складаються з однієї речовини – CaCO3).

«Дешифрувальник».

(за першими літерами назв хімічних елементів і вказаних порядкових номерів періодичної системи хімічних елементів назвіть слово):

6

53

3

6

 (сіль).

Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Солі: склад і назви, фізичні властивості, поширеність у природі».

(учні самостійно формують мету уроку).

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Ви отримали дозвіл для подорожі в країну «Соляндію». Потяг їде з певними зупинками. Кожна зупинка матиме свої відомості та завдання.

1. Зупинка «Понятійна».

Учитель. Які асоціації викликає у вас слово «сіль»?

Солі доволі поширені у природі й відіграють важливу роль у процесах обміну речовин у живих організмах.

Завдання: Знайдіть у підручнику та прочитайте визначення поняття «солі».

Солі — складні речовини, утворені атомами металів і кислотними залишками. (МеХ).

Сума одиниць валентності атомів металу має дорівнювати сумі одиниць валентності кислотних залишків.

2. Зупинка «Номенклатурна».

Учитель. Хто знає, що означає назва зупинки? (Номенклатура — порядок складання, написання та читання назв речовин).

За міжнародною хімічною номенклатурою назва солі складається з назви елемента-металу й латинської назви кислотного залишку. Звичайно ж латинська назва кислотного залишку походить від латинської назви елемента, що утворює кислоту. При цьому назва солі безоксигенової кислоти має суфікс –ид (-ід), а оксигеновмісні – -ат в разі максимальної валентності. Для металів, що мають змінну валентність, у дужках після назви металу римською цифрою зазначають його валентність у даній солі.

Формули солей складаються аналогічно формулам оксидів, зрівнюючи число одиниць валентності металічного елемента та кислотного залишку.

Щоб простіше скласти формулу солі, користуємося наступним алгоритмом, наприклад: формула — натрій фосфат

1. Записуємо символи металічного елемента (на першому місці) і кислотного залишку та вказуємо валентності

 

І  

 ІІІ

Na

PO4

2. Обчислюємо найменше спільне кратне для значень валентностей І і ІІІ=3

3. Знаходимо індекси, розділивши найменше спільне кратне на валентність.

3:І=3 (Na); 3:ІІІ=1 (PO4)

4. Записуємо індекси після символів металу і кислотного залишку

І  

 ІІІ

Na3

PO4

 

Робота з підручником (учні розглядають таблицю «Склад і назви солей»).

Завдання. Кожна група повинна схематично зобразити формулу солі на свій вибір та назвати її. (учні на аркушах паперу пишуть символи хімічних елементів, прикріплюють їх до своєї форми та беруться за руки в певному порядку згідно з вибраною формулою).

3. Зупинка «Класифікувальна».

Учитель. Що, на вашу думку, означає назва зупинки? (розподіл речовин на класи відповідно до найбільш суттєвих ознак).

Зверніть увагу на формули солей (таблиця в підручнику). Що між ними спільного та чим відрізняються? (спільне – до складу входить метал та кислотний залишок; відмінне – в кислих солях присутній атом Гідрогену).

Середні солі — продукти повного заміщення Гідрогену кислоти на метал.

Кислі солі — продукти неповного заміщення Гідрогену кислоти на метал.

4. Зупинка «Фізична».

Хто знає, в якому агрегатному стані перебувають солі за стандартних умов? (твердому).

За стандартних умов усі солі – тверді кристалічні речовини. Багато солей добре розчинні у воді, але багато з них практично не розчиняються. Щоб дізнатися про розчинність тієї чи іншої солі, скористаємося таблицею розчинності солей у воді. Солі можуть мати різний колір. Багато солей є безбарвними речовинами, але деякі мають характерний колір. Наприклад, ферум (ІІ) сульфат – FeSO4 (має зелений колір), ферум (ІІІ) хлорид – FeCl3 (темно-червоний колір).

Демонстрування: (учні розглядають демонстраційні зразки солей та солі зображені на мультимедійній дошці).

5. Зупинка «Використальна».

Чи знаєте ви, яке значення відіграють солі у природі та житті людини?

Солі мають велике значення. Їх використовують для добування багатьох металів, мінеральних добрив, скла, мінеральних фарб, миючих засобів, кислот.

Наприклад, натрій хлорид – NaCl незамінний у приготуванні їжі. Крім того він є важливою складовою в хімічній промисловості для добування хлору, хлоридної кислоти, натрій гідроксиду та соди.

Натрій карбонат – Na2CO3 більше відомий як сода, у природі зустрічається у вигляді кристалогідрату Na2CO3*10 H2O (кристалічна сода), з неї добувають кальциновану соду. Сода є ефективним засобом для миття і чищення посуду, прання білизни.

Калій перманганат – KMnO4, у побуті відомий як марганцівка, що використовується як дезінфекційний засіб та для промивання шлунка при отруєннях.

Широке застосування мають солі нітратної кислоти — нітрати (в промисловості їх називають селітрами). Нітрати Натрію, Калію та Кальцію входять до складу пороху та інших піротехнічних сумішей. В сільському господарстві широко використовуються нітратні добрива.

VI. Закріплення та узагальнення знань.

6. Зупинка «Ерудит».(учні працюють над завданнями в групах).

1). «Упізнай». Із наведеного переліку формул випишіть формули солей та назвіть їх:

CO2, CuCl2, HNO3, FeS, KOH, Al(OH)3, ZnSO4, Cl2O7, HJ, H3PO4, NaCl, K3PO4.

2). «Ви – нам, ми – вам». (групи по черзі ставлять по однолму запитанню одина одній).

3). «Утвори пару» (скласти можливі формули солей).

Fe, SO4, Na, K2, Cl, PO4, Li3, Ca, CO3, SO3, S, Mg.

4). «Третій зайвий» (учні знаходять зайву речовину)

а). MgSO3, Zn(OH)2, FeSO4, CuCl2;

б).CaCO3, FeS, K3PO4;

в).NaNO3, K2SiO3, CaS.

5). «Хрестики-нулики». Знайдіть правильну відповідь:

а). Одновалентні кислотні залишки (NO3, J, Br)

NO3

S

CO3

PO4

J

SO3

SO4

SiO3

Br

б). Формули солей

P2O5

NaOH

ZnSO4

HNO3

CaO

BaCl2

CO2

H2S

K2S

7. Зупинка «Відпочивальна».

«Вільний мікрофон». Завершіть речення:

«Сьогодні на уроці головним було...»

«Сьогодні на уроці цікавим було...»

«Я знаю...»

«Я вмію...»

VIII. Підсумок.8. Зупинка «Кінцева».

Учитель. Наш «хімічний експрес» пройшовши всі зупинки відправляється в депо. Усі пасажири потягу підбивають підсумки своєї діяльності, а провідники виставляють бали в маршрутні листи. (проводиться оцінювання учнів).

ІХ. Домашнє завдання.

Вивчити § 13; повторити класи неорганічних сполук

Картинки по запросу анимированные флаги gif
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Календар свят і подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх

Динамічна періодична система


Гра "Таблиця Менделєєва"


Електронна будова атома


Гра "Молекули-двійники"


Гра "Знайди хіміка"


Copyright MyCorp © 2024
uCoz