Гра – конкурс “Поле чудес” (10 клас).
Тема : “Метали”
Мета : розширити знання учнів про метали, історію їх відкриття, поширення в природі, значення для організму й практичне застосування. Розвивати вміння працювати з додатковою літературою.
Ведучий : Вітаю всіх присутніх у цьому святковому залі – учнів, учителів, учасників конкурсу.
Метали – це речовини, життєво необхідні кожній людині. Вони становлять переважну більшість усіх простих речовин. Метали характеризуються такими фізичними властивостями : специфічним металічним блиском, теплопровідністю. Пластичність, здатність куватися і витягуватися зробила метали надбанням авто – і авіабудування, суднобудування, багатьох галузей техніки та побуту.
Серед металів є такі, що оздоровлюють людей і такі, що скорочують їм життя. Дорогоцінні метали слугують ювелірними прикрасами.
Сьогоднішнє “Поле чудес” присвячене металам.
Ведуча : Запрошуються в клас-студію три учасника І туру. (Виходять учасники).
Ведучий : Оголошую завдання І туру.
Метал, що відіграє особливу роль в організмі людини, бо входить до складу кровотворного вітаміну В12, єдиного металовмісного вітаміну. Вітамін цей нагромаджується в печінці, селезінці та кістковому мозку.
Сучасна медицина застосовує його для лікування злоякісних пухлин. Про який метал йдеться ? (Кобальт).
Учасники І туру відгадують літери, потім слово, їм вручають призи. Переможця І туру запрошують до фінального туру.
Ведуча : Запрошуються три учасника ІІ туру гри-конкурсу “Поле чудес”. Уважно послухайте завдання, і, успіху вам!
Ведучий : Метал, назва якого походить від непосидючого міфічного бога торгівлі – Гермеса. Його знали ще давньогрецький філософ Аристотель та учений і лікар Діоскрид. Одна з властивостей – “бігати” по гладкій поверхні. При попаданні в кров людини – спричиняє захворювання. Який це метал ? (Ртуть)
Ведуча : Оголошується творча пауза.
Уболівальники виконують пісню про метали, складену заздалегідь.
Ведучий : Учасники ІІІ туру, прошу зайняти свої місця біля барабану ! Прошу оголосити завдання ІІІ туру.
Ведуча : Надзвичайно активний каталізатор у лабораторіях і на виробництві, а також дорогоцінний метал, що застосовується в техніці та ювелірній справі. Колись мав зневажливу назву “сріблечко”. Що це за метал ? (Платина)
Після закінчення ІІІ туру вручаються призи.
Ведучий : У фінал вийшли переможці І, ІІ, ІІІ турів. (називає імена). Однак, перед фінальною грою оголошую гру-конкурс для глядачів.
Ведуча : Він входить до складу порід і мінералів, багатьох сумішей, цементу, кераміки, скла. Часто його називають будівельним. Який це метал ? (Кальцій)
Клас-студія відгадує, переможець нагороджується призом.
Ведучий : Рекламна пауза.
(Один з учнів рекламує один з металів).
Ведуча : Уважно слухаємо умови фінальної гри. Елемент метал, що двічі відкривався. Вперше – Грегорем, удруге – німецьким ученим Клапротом. Названий іменем дітей бога Неба (Урана) і богині Землі (Геї). Дуже довго був “бездіяльний” і лише в другій половині XX століття став металом надзвукових швидкостей і міжпланетних подорожей. Назвіть цей метал (Титан)
Переможець нагороджується призом.
Ведучий : Після музичної паузи я запрошую Вас на супергру.
Ведуча : (розкладає на барабані картки з написами виграшів). Прошу крутити барабан.
Ведучий : Завдання супергри. На його виконання виділяється 1 хвилина.
Його відкрили в саксонському мінералі лепідоліті творці спектрального аналізу німецькі вчені Р. Бунзен і Г. Кірхгоф у 1860 р. Пізніше виявили у лікувальних водах джерел Шварцвальда. Застосовують в електроніці й автоматиці, в атомних реакторах і космічних кораблях. Це – метал червоних вогнів. Який це метал ? (Цезій)
Ведуча : Переможець нагороджується суперпризом.
Ведучий : Ми побували в царстві металів, поповнили свої знання про них, їх користь і значення, історію відкриття й застосування. Щиро вдячний вам за виявлені знання, винахідливість, кмітливість !
Ведуча : Я вдячна слухачам і учасникам, усім, хто допомагав у підготовці та проведенні гри, спонсорам, що організовували цікаві призи, акторам, які прикрасили гру рекламними паузами !
Ведучий : Гра – конкурс “Поле чудес” закінчена. До нових зустрічей ! Цікавих, змістовних, поглиблюючи наші знання, заохочуючи Вас вивчати найцікавішу науку – хімію !