Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
Додаток3Додаток № 3 Вправа «Мікрофон» (7 клас)
Всі учні повинні дати відповідь на поставленне питання.
Вправа «Незакінчене речення» (7 клас) Тема: «Поняття про окиснення і горіння».
Тема: «Нафта. Продукти її переробки» (11 клас) Для актуалізації знань з теми учням пропонується заповнити пропуски в схемі: Нафта, її склад
Види нафти
Первинна переробка нафти
Продукти її переробки
Бензин. Що таке октанове число?
Вторинна переробка нафти
Вправа «Мозковий штурм» Тема: «Йонні рівнянні реакції» (9 клас) Користуючись таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді», визначте, у результаті взаємодії яких розчинів реакції обміну відбуваються до кінця. Чому? Складіть рівняння в молекулярній, повній та скороченій йонній формах. Тема: «Нітратна кислота» (10 клас) Учням ставиться ряд запитань на які вони дають послідовні відповіді, і їм стає зрозуміла тема уроку.
Учні роблять висновок, що тема уроку: «Нітратна кислота». Тема: «Твердість води» (10 клас) Якщо ви заглянете вдома у середину чайника, у якому кип’ятять воду, на стінках можна побачити жовто-коричневий жорсткий наліт – накип.
Інтерактивна методика «Ажурна пилка» Тема: «Загальні способи добування основних класів неорганічних сполук» Учні поділені на початкові групи по 4-5 чоловік. Кожен член початкової групи одержує трикутник чи кружечок певного кольору (білого, жовтого, червоного, зеленого). Учні цих груп працюють над завданнями. Група1. Добування оксидів. Група 2. Добування кислот. Група 3. Добування основ. Група 4. Добування солей. Після завершення роботи початкових груп учні об’єднуються в експертні групи за кольорами фігур, в яких вони по черзі обмінюються інформацією, отриманою в початкових групах. На це дається 10-15 хв. Завдання для проведення гри «Карусель» Тема: «Вода як розчинник. Значення води в природі та житті людини» (9 клас)
Протягом однієї хвилини учні міркують, які аргументи можна навести для захисту своєї позиції. Протягом 30 сек. зовнішні і внутрішні кола наводять один другому по черзі свої аргументи. За хвилину зовнішнє коло за годинниковою стрілкою пересаджуються на одне місце і усе повторюється (до повернення на своє місце – повне коло) До обох кіл ставляться питання «Чи переконали вас опоненти у своїй правоті? Хто саме? Чому? Завдання для проведення методу «Прес» Тема: «Роль хімії у розв’язанні енергетичної проблеми (9клас)
Завдання для проведення гри «Ялинка асоціацій» Тема: «Охорона природних водойм від забруднень» (8 клас) Завдання:
Завдання для проведення роботи в парах Тема: «Хімічні властивості кислот» Завдання: Вивчити хімічні властивості кислот (експериментально під наглядом вчителя). Зробити висновки. Гра «Цукерки» Ця гра буде доречною при вивченні властивостей багатьох речовин. Для її проведення виготовляю кілька «цукерок» великого розміру з привабливою яскравою обгорткою, всередину їх кладу справжню цукерку і об’єкт, який потрібно відгадати: ампулу з кухонною сіллю чи цукром, йодом, кристаликами калій перманганату, водою тощо. До ампули прикріпляю картку з назвою речовини (наприклад «Вода»). Потім учні ставлять один одному запитання (їх кількість визначає вчитель). Запитання мають формулюватися так, щоб на них можна було дати короткі відповіді – «так» або «ні». Наприклад, вивчаючи тему «Вода», можна поставити такі запитання:
Той, хто дасть найбільшу кількість правильних відповідей, отримає цукерку. Дидактична гра «Аукціон» Гра використовувалася на етапі узагальнення знань (при повторенні складу і будови речовини, її властивостей, застосування в народному господарстві, промисловості, побуті, способів добування тощо). Починається гра з поставленого вчителем запитання. Учні ж по черзі дають відповідь, доповнюючи один одного до вичерпної характеристики об’єкта. Виграє той, хто назве останнім якусь ознаку. Гра «Зроби прикрасу до свята» Гра проводиться під час вивчення дії кислот і лугів на індикатори. Щоб використати її на уроці, вчитель попередньо задає домашнє завдання виготовити з промокального паперу квіти: група І – з паперу, просоченого оцтом; група ІІ – з паперу, просоченого розчином порошку для прання. Під час порівняння, як змінюють своє забарвлення індикатори в кислому та лужному середовищі, учитель видає учням пульверизатори з розчинами індикаторів: лакмусу універсального; фенолфталеїну; метилового оранжевого. Далі учням пропонується зібрати по дві квітки з різних груп і випробувати, як зміниться їх забарвлення, якщо їх збризнути цими розчинами. Після цього учні пояснюють явища, які вони спостерігали. Гра «Ланцюжок» Актуальною ця гра буде при повторенні типів хімічних реакцій та складанні рівнянь. Учитель записує на дошці або вивішує плакат зі схемою: «Реакцій розкладу – реакцій сполучення – Реакцій заміщення – Раекцій обміну – Реакцій нейтралізації». Учні об’єднані у пари. Кожна пара по черзі записує рівняння цих реакцій. Якщо час дозволяє, ланцюжок починають спочатку, тобто пропонують інші рівняння. Виграє той учень, хто за визначений час запропонував найбільше рівнянь реакцій та написав їх правильно. Інтерактивна вправа «Складіть назви елементів» Проводиться під час вивчення теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів». Учитель вивішує на дошці заздалегідь підготовлене завдання. Учні, користуючись періодичною системою хімічних елементів, повинні скласти якомога більше назв хімічних елементів із запропонованих букв: К, Л, Т, Й, Д, Б, Н, А, Р, У, О, Х, М, С, Г, Е. Передбачувані відповіді: Літій, Натрій, Калій, Рубідій, Радій, Магній. Гра-конкурс «Упізнай хімічне обладнання» Учитель готує хімічне обладнання на двох підносах. На першому підносі – колба, спиртівка, лапка штатива, пробірка, ложка для спалювання речовин, тринога, промивалка; на другому – тримач, штатив для пробірок, лійка, мірний циліндр, кругло донна колба, кільце для штативу, хімічна склянка. За 2 хв учні повинні скласти і записати на картці перелік назв обладнання, а потім розповісти про їх призначення. Окрім ігор у навчанні хімії часто використовую такі форми роботи, як розгадування метаграм, логогрифів, кросвордів, головоломок, хімічних лабіринтів тощо. Наведу деякі приклади. Метаграма – це завдання, в якому потрібно замінити деякі літери слова і одержати нове слово.
А) в Україні (Дубній) Б) у Росії (Тулій)
Гра «Уважний хімік» На етапах закріплення чи повторення навчального матеріалу будь-якої з тем, у якій вивчаються речовини, їх склад, будова, властивості, застосування, добування, доцільно провести дидактичну гру «Уважний хімік». Учасників гри об’єднують у кілька команд за рядами. Для кожного ряду готують картку із завданням. Наприклад, для 1 ряду – «Оксиген – хімічний елемент. Кисень – проста речовина», для 2 ряду – «Фізичні властивості кисню», для 3 ряду – «Хімічні властивості кисню», для 4 ряду – «Добування кисню в лабораторії». Суть гри полягає у тому, що кожний учасник команди фіксує в карточці одну властивість чи ознаку і передає наступному, однак не бажано пропустити жодного важливого аргументу. Відповіді не повинні повторюватися. В результаті учні таким чином мають дати повну і вичерпну відповідь на питання. На проведення гри відводиться 5-7 хв. Обговорення результатів гри дозволяє всебічно повторити і закріпити вивчений матеріал. Гра «Доріжка» Якщо учитель ставить за мету навчити дітей орієнтуватися у назвах оксидів, кислот, основ, солей, можна організувати дидактичну гру «Доріжка». Групі учнів дається завдання пройти 5-8 кроків, озвучуючи на кожному кроці назву речовини. Продемонструю це на прикладі теми «Оксиди»: 1 крок – калій оксид; 2 крок – цинк оксид, 3 крок – сульфур (ІV) оксид, 4 крок – алюміній оксид, 5 крок – фосфор (V) оксид, 6 крок – кальцій оксид, 7 крок – хром (VІ) оксид, 8 крок – гідроген оксид. Решті учнів пропонують полегшені завдання записати формули названих оксидів, у дві колонки: 1 колонка – основні оксиди, 2 колонка – кислотні, здійснюючи при цьому одночасно класифікацію цих сполук. Гра «Упіймай помилку» З метою навчити учнів аналізувати матеріал, швидко і логічно мислити, чітко висловлюватися учитель може свідомо допускати помилки, попередньо повідомивши про це учнів. При цьому учні повинні вчасно впіймати помилку та виправити учителя або довести хибність твердження. Гра так і називається «Упіймай помилку». Її можна також використовувати під час письмової роботи з виконання тренувальних вправ на етапах повторення, закріплення, рефлексії, при роботі в парах чи малих групах. Наприклад, при вивченні теми «Складання йонних рівнянь реакцій» учням пропоную виконати таке завдання: складіть рівняння реакцій у молекулярній повній та скороченій йонних вигляді, що відбуваються між розчинами електролітів: А)Na2SO4 і BaCl2 Б)Cu(OH)2 і Na2S В)NaOH і HCl Г)Na2CO3 і HNO3 Виконуючи це завдання, учні мають скористатися таблицею розчинності кислот, основ і солей та визначити, чи всі речовини є розчинними. Виявивши не розчинну у воді сполуку, вони мають звернути увагу на те, що в умові задачі йдеться про реакції між розчинами електролітів. У пункті «Б» завдання продуктом реакції є нерозчинна речовина, а отже, у виборі речовин, що вступають в реакцію, допущена помилка. Гра «Відгадай, хто ти» Під час вивчення основних класів неорганічних і органічних сполук доцільно організовувати дидактичну гру «Угадай, хто ти». Для цього я виготовлю картки з написами хімічних формул речовин і прикріплює їх на спину кільком учням. Учень, не знаючи, яка формула прикріплена на нього, має її визначити за допомогою поставлених ним запитань. Наприклад:
Кількість запитань, які може поставити учень, визначає учитель. Гра «Хімічний хокей» З метою організації повторення з будь-якої теми на уроці проводжу гру «Хімічний хокей». У класі створюю кілька (парне число) команд. Кожна команда поділяється на дві групи – «захисників» і нападаючих». Перед початком гри домовляються, по скільки запитань («кидків») ставить кожна команда. За сигналом ведучого «нападаючі» однієї команди ставлять запитання іншій. «Захисники» з іншої команди, відбиваючи напад, дають відповіді на запитання, записують рівняння реакції, пояснюють їх. Потім «нападає» інша команда і т.д. Наприклад: «Нападаючі»: Яким способом можна окиснити мідь до її оксиду? Захисники»: мідну пластинку внести в полум’я пальника і нагріти. Чорний наліт – це і є купрум (ІІ) оксид. 2 Сu + O2 2 CuO
|
Пошук
Календар
Точний час
Погода
Архів записів
Хімія в іграх
Друзі сайту
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||