Четвер, 11.21.2024, 5:16 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт учителя хімії Палагути Віри Володимирівни

Меню сайту
Вчені-хіміки
Дата й час
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання

Каталог статей

Головна » Статті » Виховна година

Виховна година на тему «Роде наш красний».

Виховна година на тему  «Роде наш красний». (5 клас)

Класний керівник: Палагута В. В.

Мета: ознайомити учнів із поняттями «рід», «родина», «родовід»; виховувати в них шанобливе ставлення до батьків та членів своєї родини; розвивати своє бажання робити своїм близьким приємне, бути до них чуйними, уважними; оспівувати предків.

Обладнання: аудіо запис української народної пісні «У полі калина»; малюнок дерева з відтятим корінням; роздавальний матеріал (картки з прислів’ями).

Хід заняття :

Діти, давайте уважно прослухаємо українську народну пісню «У полі калина».

У полі калина

У полі калина, у полі червона

Хорошенько цвіте.

Приспів:

Ой роде наш красний,

Роде наш прекрасний,

Не цураймося, признаваймося –

Небагацько нас є.

Що перший цвіточок –

То рідний батенько,

Хорошенько цвіте.

А другий цвіточок –

То рідная ненька,

Хорошенько цвіте.

А третій цвіточок –

Рідна сторононька,

Хорошенько цвіте.

Запитання :

  • Як ви гадаєте, що символізує в цій пісні образ калини?
  • Що то за дивна калина, на якій усього три квіточки?

 (Вона символізує весь рід.)

Іншими словами це образ отого великого родового дерева нашого народу й кожної людини. До свого роду звертається автор  “Не цураймося, признаваймося – небагацько нас є!”

Запам’ятайте цей  символ!

А тепер гляньте ось на цей малюнок. (Демонстрація зображення дерева.)

Запитання до учнів.

Що ви бачите на ньому? (Сильне, могутнє дерево. Але в нього відтяте коріння.)

А тепер скажіть, що станеться з деревом, коли його зрізати в корінь? (Воно зав’яне, всохне.)

А чому всохне, пропаде? Що дає дереву коріння? (Дає соки земні. Дерево бере сили від землі корінням!)

Ось і в словах пісні «Сік землі», що співає Ніна Матвієнко, йде мова про родове дерево:

З роду в рід кладе життя мости,

Без коріння саду не цвісти,

Без стремління човен не пливе,

Без коріння сохне все живе.

А тепер уявіть собі, що це не дерево, а ваш рід. Що таке рід? Це – одне чи ряд поколінь, які пішли від одного предка: рід по маминій лінії, по батьковій.

Запитання для учнів :

  • Що тут є корінням і де б ви на цьому дереві знайшли самих себе, найменших членів роду? (Ми — молоденькі зелені листочки, гілки — наші тато й мама. Стовбур,що ближчий до нас, міцний, це, можливо, наші дідусі й бабусі. А коріння — це всі наші прадіди, ті, хто жив сто чи двісті років тому.)
  • А тепер знову уявіть собі, що якась сила чорним страшним мечем відтяла ваше коріння. Чи довго зеленітимуть листочки?(Ні, вони скоро зів’януть).
  • А чи знаєте ви, яка в тому корінні сила? (Коли в корінні дерева — сік  землі, то в корінні кожного родового дерева — пам’ять народу. )

Так людина без пам’яті про своїх предків слабка, їй немає звідки черпати сили для життя. Людина без роду — як листок, відірваний від дерева.

За рікою голубою -

Три шляхи в  Карпати.

Там Святвечір з колядою

Вчились віншувати.

Із-під криги, із-під льоду

Гонить хвиля воду.

Нема роду переводу

Та й не буде зроду.

Загули мости клинові,

Зацвіли зерниці.

Довкіл столу всі братове,

Біля них — сестриці.

Рід великий, край багатий,

Лине пісня з поля,

Будем долю віншувати,

Щоб вродила доля,

Щоб дала нам щастя, вроду,

І живлющу воду.

Нема роду переводу

І не буде зроду.

  • А чи в кожного з нас є оте святе — ота пам’ять родовідна? Чи кожний із нас пам’ятає своїх дідуся,бабусю, близьких і далеких родичів?
  • Хто з вас може розповісти про своїх рідних, сімейні реліквії, які передаються з покоління в покоління?

Творче завдання “Моє родове дерево”

Учні беруть чисті аркуші паперу і малюють свій родовід у вигляді дерева. Після цього учні за бажанням розповідають про свої родини.

Слово  вчителя.

Коли древні воїни  йшли на бій за свою державу, брали їз собою грудочки землі. Чому? Бо в тій землі були поховані їхні предки, та земля мала оберігати воїна від ворожого меча. І досі така традиція збереглася в Україні, у наших селах.

  • Яке поняття ви вкладаєте в слово “родина” (сім’я)?

(Родина (сім’я) — це мама, тато, брати і сестри, бабуся і дідусь; можуть бути прабабуся, прадідусь,  які проживають разом.)

  • А як ще ми називаємо старших родичів ? (Предками, пращурами.)

Головною берегинею роду була мати. Вона за своєю природою є втіленням ласки, ніжності і доброти. Скажіть якими словами можна звернутися до мами? (Мамо,мамонько,мамочко, мамуленько, мамусенько, мамусю, матусю, мамцю, матінко, матіночко.)

Учень

Я прокидаюся рано-

Й зразу, хоч ще не встаю,

Тільки спросоння погляну-

Бачу матусю свою.

Мати — досвітня пташинка,

Лиш засіріє — уже

Ходить по хаті навшпиньки,

наче мій сон береже.

Мати то сонечко рідне,

Сонечко, хоч і земне,-

Слово її заповітне

Гріє і живить мене.

Запитання до учнів :

  • Батько був господарем дому! А якими словами можна звернутися до тата?(Тату, татку, таточку, татеньку, татусю, татуленько, татусику, татцю, батеньку.)

Батьки були усьому прикладом для дітей. Тож і прислів’я говорить про це.

Робота з прислів’ями.

Учні об’єднуються в групи і працюють з прислів’ями:

Яблуко від яблуні далеко не падає.

За науку цілуй батька і матір у руку.

Яке дерево — такі в нього і квіточки.

Який дуб — такий тин, який батько - такий син.

Який кущ — така калина, яка мати — така дитина.

Від родини йде життя людини.

Яка гребля — такий млин, який батько — такий син.

Не навчив батько — не навчить і дядько.

Завдання: сформулювати думку, яку закріплено в них.

Учні роблять висновок : кожна сім’я хоче, щоб її дитина виросла добра, чуйна, лагідна,розумна людина.

Слово вчителя.

Якщо ти будеш нечемно поводитися, ображати друзів та менших товаришів, то всі подумають,що і у твоїй родині себе всі так поводять, що і мама з татом такі ж сварливі й невиховані, як і ти. Атому, перш ніж щось робити, подумай, що інші скажуть і що будуть думати про тебе і про твою сім’ю. Треба дбати про свою родину, берегти її, рости чемними, ввічливими, доброзичливими.

Запитання до учнів :

  • Чи сподобалися вам ці слова?
  • Над чим ви замислились, слухаючи їх?

Наші батьки — це мама й тато, а батьки наших батьків — дідусь і бабуся. Тільки вони нічого не пожаліють для своєї дитини, це  вони у хвилину небезпеки ніколи не згадають про себе, усе віддадуть для того, щоб захистити свою дитину, не зупиняться ні перед  якими труднощами, щоб жилося їм краще. Їх любов не знає кордонів страху, сумнівів, розрахунків.

Запитання до учнів :

Якими ласкавими словами ви називаєте своїх бабусь, дідусів?

Слово вчителя :

  • Хто з нас не пам’ятає незабутніх бабусиних казочок!
  • А розповіді й бесіди дідуся, що вчать життєвої мудрості?
  • А чого  тільки не навчать нас працьовиті бабусині руки! Бабуся і дідусь передають нам численні народні  звичаї й традиції, успадковані від попередніх поколінь. Досвід, який ми отримуємо від них, залишається золотим набутком на все життя.
  • А кому не доводилося бачити, якою радістю спалахують старечі очі, коли онук чи онучка скаже: “Дорогенька моя бабусю”! Та якщо старші родичі не відчувають уваги, піклування, їм здається, що вони є тягарем, чимось зайвим, непотрібним для своїх дітей, онуків.

Отже треба шанувати людей, завдяки яким ви з’явилися на світ. Про це говорить і В.О.Сухомлинський. Послухайте його поради :

  • Якщо ти байдужий, безсердечний зі своєю матір’ю, батьком - такими будуть і твої діти. У моральних взаєминах усе “повторюється спочатку”.
  • Умій відчувати найтонші рухи душі батька. Його невдачі й неприємності на роботі — твоя біда, його хвороба твоє горе.
  • “Три лиха у чоловіка — смерть, старість і погані діти”, - говорить українська народна мудрість.
  • Старість неминуча, смерть невблаганна — перед ними ніщо не може зачинити двері твого дому. А від поганих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки лише від батьків, але від самих дітей.
  • Жити для людей — це значить, насамперед, бути справжнім сином свого батька, справжньою дочкою. Умій жити для людей. Це вміння не завчається за підручником. Воно осягається всім життям.
  • Бути слухняним сином, слухняною дочкою — це не значить втратити своє обличчя; повага до батьків — не безмовна покора.
  • Будь-якого працівника — від сторожа до міністра — можна замінити таким же або ще здібнішим працівником. Хорошого батька замінити таким же хорошим батьком — неможливо.
  • Якщо люди говорять погане про твоїх дітей — це значить вони говорять про тебе.
  • На жаль, у житті, як виняток, трапляються батьки й матері, які не мають морального права веліти, які не заслуговують ні поваги, ні покори. Якщо тобі випала доля бути сином такої людини, умій боротися за правду, умій боротися за правду, умій стверджувати свою людську гідність, бути непохитним.

Творча робота «Старовинна порада».

Учні працюють з картками, на яких роздрукований тест «Наказ дітям”, і відновлюють його (Можна скористатися підказками).

НАКАЗ  ДІТЯМ

Батько й мати дали тобі життя і живуть для твого................

Все, що дають батько й мати, - це їхня................, піт, утома. Умій....... працю батьків. Найбільше щастя для матері й батька — твоя................., ....... до науки,........ до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною — це велике ........ для твоїх батьків.

Любити їх — означає приносити у дім.....  і  ........ Твоя сім’я — це не тільки батько і мати, це й ви, ........ Це твоя сім’я — це не тільки батько й мати, це й ви, ........ Це твоя  ........., твої  ......... Запитуй у батька і матері  .......  на те, чого без них робити не можна,  або ж безтактно. Бути хорошими дітьми означає — не .........., щоб життя батька й матері було отруєне твоїми ......... вчинками. Умій віддячувати  батькам. Близько приймай до .... найважчі душевні муки батька й матері, їхня  хвороба — твоє......., їхні невдачі, неприємності на роботі — твоя........ Бережи здоров’я батьків. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість........ чи........ Будьте ж гідними своїх ...........!

Підказки : щастя, праця, цінувати, працьовитість, любов, повага, горе, мир, спокій, діти, поведінка, вчинки, дозволу, допустити, поганими, серця, горе, біда, сина чи доньки, батьків.

Заключне слово вчителя

Шанування батьків — один із найсвятіших обов’язків людини і неоплатних боргів дітей. Батьки вас ростять, виховують, учать добра, пестять, люблять. Вони тяжко страждають, якщо їхніх дітей спіткало лихо, і розцвітають, стають молодшими, веселішими, сильнішими, коли бачать, що їхні діти виросли порядними людьми.

Батьки — захист і притулок для дитини. Все-все, що є в нас найкращого, все від них — рідненьких. І як же не відплатити їм пошаною, любов’ю,  ласкою і допомогою!

 

Категорія: Виховна година | Додав: Vira (01.23.2016)
Переглядів: 1714 | Рейтинг: 5.0/22
Всього коментарів: 0
avatar
Картинки по запросу анимированные флаги gif
Вхід на сайт
Пошук
Календар свят і подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Точний час
Погода
Хімія в іграх

Динамічна періодична система


Гра "Таблиця Менделєєва"


Електронна будова атома


Гра "Молекули-двійники"


Гра "Знайди хіміка"


Copyright MyCorp © 2024
uCoz