Виховна година на тему : Україна – наш спільний дім. (5 клас)
Класний керівник: Палагута В. В.
Мета : Розширити знання учнів про незалежну Україну та її державні символи; прищеплювати любов до рідного краю; розвивати мовлення учнів; розвивати бажання брати посильну участь у розбудові держави, наполегливо вчитися, щоб принести більше користі рідній Україні; виховувати почуття приналежності до українського народу.
Обладнання : зображення Державних символів України – Державного Прапору України, Державного Герба України, карта України, видання Конституції України, музичні записи Державного гімну України та пісні К. Бужинської «Моя Україна».
Девіз уроку : Усі ми – це наша родина,
це наша сім’я, це наша Україна.
Хід уроку :
І. Організаційний момент.
ІІ. Основна частина.
Слово вчителя.
- Вітаю вас, діти, з початком нового навчального року! Школа радісно зустріла вас чистенькими й затишними класами, новими підручниками і готова турбуватися про вас, відкрити секрети наук, ознайомити з новими предметами, збагатити міцними знаннями, які необхідні в житті кожної людини.
Двадцять років тому, як вінець багатовікових державотворчих пошуків українців, на політичній карті світу постала незалежна Українська держава. Це був справді епохальний прорив України до нового політичного буття, який започаткував новітню сторінку історії нашого народу. 24 серпня 1991 року народилася молода держава, народилася Україна. Про це записано у Конституції України – головному законі нашої держави. Послухайте, що тут сказано (ст. 1, розділ 1 Конституції України.) : Україна суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава. Спитайте, а де ж жили раніше ваші прадіди, якщо державі лише 20 років? А жили вони на цій же землі, на землі де колоситься золота пшениця, де по обидва береги Дніпра пишаються верби і росте калина, от тільки край тоді звався не українським…
Звучить пісня К.Бужинської «Моя Україна».
Нашу виховну годину ми розпочали чудовою піснею К.Бужинської, в яку співачка уклала свої найкращі почуття, свою любов до рідної землі, до України.
(Оголошується тема і мета години спілкування).
- Асоціативний кущ.
- Діти, а що для вас ваша країна, ваша Батьківщина?
(Примітка : в центрі дошки – слово «Батьківщина», від якого відходять промені. На них діти записують підібрані слова.) /Україна – наша Батьківщина./
- Скажіть, що ж означає слово «незалежність»? Якими іншими словами можна його замінити? (Воля, свобода.)
- Якими ще словами близькими за значенням ми можемо її назвати?(Вітчизна, рідний край земля батьків, рідний дім, Україна – ненька, рідна сторона.)
- Запитання до учнів. Співбесіда учителя та учнів.
- А що для вас означає це величне слово – Україна? Що таке рідна країна?
Розповідь вчителя.
Напевне, кожен із вас колись замислювався над тим, що таке рідна країна, чим вона особлива, чим вирізняється з –поміж тисяч інших країн світу. Відповісти на це запитання не просто, адже рідна країна це не просто територія землі на планеті, де живеш, навчаєшся, працюєш – це щось значно більше, це почуття які виникають до цієї території, це бажання діяти на її благо, повага до неї. Що ж таке наша країна Україна?
Україна – це славетна історія народу, що протягом віків боровся за свою незалежність.
Україна – це чарівна природа : високі гори і неосяжні степи, плодючі чорноземи, хрущі над вишнями, калина у дворі, верба край дороги, жовтогарячі соняшники…
Україна – це неповторна культура, наука і мистецтво та їхні діячі : Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Михайло Грушевський та інші.
Україна – це неповторна ніжно – лірична пісня, вишиті рушники, розмальована писанка, мова солов’їна…
Україна – це видатні спортсмени, які своїми рекордами прославили Україну : брати Клички, Яна Клочкова, Василь Вірастюк, Андрій Шевченко.
Можна довго перераховувати все чим є ля нас наша країна. Україна – це все, що навколо нас, усе, чим ми живемо і про що мріємо, це наші батьки, друзі, учителі. Кожен наш вчинок, кожен життєвий крок стосується нашої країни.
Однак головне те, що Україна – це та земля, де ми народилися, де завжди на нас чекатиме батьківська домівка, зігріта добротою і материнською ласкою.
- Легенда (слово вчителя)
Вчитель : Засперечались одного разу діти, яка стежка найкраща?
Діти : 1. – До магазину,- там є цукерки.
2. – Ні, до школи, - там є діти.
3. – Ні, до річки,- там можна купатися.
4. – Ні, в садок, - там повно яблук і груш.
5.- Ні, у поле, - там простір широкий.
Вчитель : Але тут увійшла мама. Діти запитують її хором «Яка стежка найкраща?» Мама подивилась на дітей, лагідно посміхнулась і відповіла :
- Додому, діти! До рідного дому!
(Обговорення легенди з учнями, їхні думки.
Бесіда з елементами розповіді :
У кожній країні, у кожнім краю живуть добрі, працьовиті люди. Часто вони тяжко працюють, обробляючи землю працюючи в шахтах, будуючи будинки… Але в кожнім краю знають і поважають символи української землі.
- А які символи України вам відомі?
Герб, прапор і гімн – це дещо особливе для народу і не тільки українського, бо кожна країна має свої символи. У нас, українців, синьо-жовтий прапор символізує безхмарне небо над колосистими, багатими полями; герб – тризуб є своєрідним оберегом, а якщо уважніше придивитись до нього то прочитаємо слово «Воля». Адже ця сама воля, свобода, незалежність була вистраждана народом і має для нас дуже важливе значення. Гімн – це національна пісня, його слова і значення вам добре відомі, тому давайте разом виконаємо його.
(Звучить Національний гімн України на музику Михайла Вербицького, слова Павла Чубинського.)
Двадцять років ми живемо в незалежній Україні й повинні гордитися ти, що маємо свою державу, мову, землю, традиції і символи. Той є справжнім патріотом, хто своїми вчинками, поведінкою, працею, знаннями і вчинками зміцнює її могутність.
- Бліц – турнір «Як ти знаєш Україну?»
Учитель ставить запитання, а учні по рядах дають відповіді. (Наприкінці оголошуються найактивніші учасники.)
- Найбільше місто України? (Київ.)
- Найбільша річка України? (Дніпро.)
- Найглибше озеро України? (Світязь.)
- Найбільше море, що омиває Україну? (Чорне.)
- Найвище гора України? (Говерла.)
- Головна вулиця м. Києва? (Хрещатик.)
- Символ Києва? (Каштани.)
- Чемпіони з боксу? (Брати Клички.)
- Чемпіон з плавання? (Яна Клочкова.)
- Творче завдання «Вислови власну думку».
- Чи можете ви сказати, що Батьківщина – це найдорожче, найрідніше, найкраще місце на землі? Доведіть своє міркування.
6. Плетіння українського вінка. Здавна в Україні дівчата і хлопці плели вінки. І нам з вами потрібно заплести віночок побажань для України. Ось на столі є купа квіток, кожна з яких є рідною українській землі, ви називаючи побажання для України, «вплітаєте» квіти у вінок. (На дошці намальоване коло, в центрі якого невеличка карта України. Учень виголошуючи побажання, бере квітку і прикріплює її.)
-Як гарно уквітчалась земля українська, нехай же ваші побажання обов’язково здійсняться!
- Але чогось не вистачає віночку українському. Чого саме? (стрічок.)
- Стрічка завжди була супутницею віночка. І що довшою вона була, то вважалось краще, люди казали : «Як славна стрічечка, то й життя як річечка.
7. Слово вчителя.
Якщо ми об’єднаємо разом усі родини, всіх людей, які живуть в Україні, то як ми їх назвемо? (Народ.)
Так, народ України, український народ. Ми всі одна сім’я і повинні жити дружно.
Одна на світі Україна,
Один Господь її Творець.
Поглянь, яка вона чудова –
Квітучий сад, немов вінець.
Одна матуся є у тебе,
Яка дала тобі життя.
Шануй її і буде добре, -
Тобі дитино, все життя.
Марійка Шевчук.
Любімо свій край рідний, цінуймо те, що над нами зараз хоч і не зовсім безхмарне, проте,мирне небо, що мова наша українська бринить у серцях людей, що маємо прекрасну, незалежну державу, і живемо в чудовім краю. Будьте ж патріотами своєї Вітчизни. Любіть і шануйте свою Україну!
|